سایت فلرن

اس ام اس ها و جوک های خوب

سایت فلرن

اس ام اس ها و جوک های خوب

قرص ترامادول

قرص ترامادول

قرص ترامادول ، قرص ترامادول چیست ، قرص ترامادول ۲۰۰ ، قرص ترامادول ۵۰ ، قرص ترامادول ۱۰۰ ، قرص ترامادول هندی ، قرص ترامادول قرمز رنگ

    قرص ترامادول , ترامادول , ترامادول 50 , ترامادول 100 , ترامادول 225 , عوارض قرص ترامادول

قرص ترامادول چیست

ترامادول یک داروی شبه مورفین (اپیوئید) و ضد درد است که یک ترکیبی شبیه مورفین دارد و در بازار دارویی ایران به صورت قرص و کپسول 50 و 100 میلی‌گرم و آمپول 100 میلی‌گرم موجود می‌باشد و همچنین برای درمان دردهای نسبتاً شدید حاد یا مزمن از قبیل دردهای بعد از عمل جراحی و دردهای سرطانی استفاده می‌شود .ترامادول در بدن از چندین راه متابولیزه می‌شود. یکی از این راه‌ها سیستم آنزیمزایمان تجویز می‌شود.ترامادول به صورت خوردنی و تزریقی مصرف می شود و نوع مصرفی به صورت قرص و کپسول است و نوع تزریقی آن فقط در اورژانس و بیمارستان وجود دارد.

نحوه مصرف قرص ترامادول

قرص های ترامـادول را نباید خرد کرد (از پودر قرص خرد شده نباید به صورتاستنشاقی یا رقیق شده با مایع استفاده کرد چون باعث اثرات تهدید کنندهحیات،Overdose یا مرگ می شود)،این دارو تنها به صورت قرص خوراکی استفادهمی شود.در صورتی که با تجویز پزشک ترامـادول مصرف می کنید،بدون کم و کاستاز نسخه ی پزشک پیروی کرده و از مصرف دوزهای بالاتر دارو خودداریکنید.نباید بیش از 300 میلی گرم در روز استفاده شود.ترامـادول را با یکلیوان پر آب مصرف کنید.هم چنین می توان دارو را با یا بدون غذا مصرف کرداما هر بار به روشی مشابه از دارو استفاده کنید(مثلاً اگر بار اول با غذامصرف می کنید تا آخر دوره درمانی همین روش را ادامه دهید). اگر از قرص های آهسته رهش استفاده می کنید ممکن است قرص را در مدفوع خودببینید که امری طبیعی است.دوزهای مصرفی خود را بدون نظر پزشک تغییر ندهید. در صورت فراموش کردن یک دوز در اولین فرصت دوز فراموش شده را مصرف کنید ،اگر نزدیک دوز بعدی دارو باشد،بدون توجه به دوز فراموش شده،زمان بندیدارویی را رعایت کنید.

مکانیزم اثر قرص ترامادول چیست

مکانیسم عملکرد ترامادول به دو گونه است. اول اینکه مثل دیگر داروهای اوپیویید (مشتقات تریاک) آگونیست گیرنده‌های مو (μ) است. البته خاصیت چسبندگی ترامادول به گیرنده‌های «مو» بسیار ضعیف است. ماده متابولیزه شده او-دسمتیل‌ترامادول نسبت به عنصر مادر خاصیت چسبندگی بیشتری به گیرنده‌های مو دارد و خاصیت مخدری قویتری از خود به جا می‌گذارد. به همین دلیل خاصیت تسکین درد در ترامادول حدود ۱۰ برابر ضعیف‌تر از مرفین است. ترامادول دارای میل متوسط به گیرنده سیگما ۱ است، این گیرنده عموماً دارای عملکرد تشنج زایی است و همچنین دارای خاصیت ضد افسردگی همراه سرخوشی است. در وهله دوم باعث جلوگیری از بازجذب نورآدرنالین و سروتونین می‌شود و غلظت این دو ماده را در سیناپس بالا می‌برد، این امر باعث ایجاد نوعی خاصیت، مانند داروهای ضدافسردگی و همچنین هوشیاری می‌شود و برعکس مرفین فرد مصرف‌کننده را فعال‌تر می‌کند، حتی در برخی از مصرف‌کنندگان حالات ضعیفی مانند (MDMA (XTC مشاهده شده، احتمال گرفتگی عضلانی نیز کاهش میابد. با خوردن ۱۰۰ میلیگرم ترامادول سطح خونی دارو در دو ساعت به حداکثر می‌رسد. حدود ۲۰ درصد ترامادول به پروتئین خون بسته می‌شود. ۳۰ درصد ترامادول بصورت تغییر نیافته و ۶۰ درصد آن بصورت متابولیتهای شکسته شده در کبد از راه ادرار دفع می‌شود. نیمه عمر دارو ۴ تا ۶ ساعت می‌باشد. موارد مصرف ترامادول برای تسکین درد معمولاً به مدت کمتر از ۵ روز و به مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم هر ۸ ساعت تجویز می‌شود، همچنین این دارو جهت درمان سندروم پای بی‌قرار نیز تجویز می‌شود. بتازگی تحقیقاتی در جریان می‌باشد که اثر ترامادول در درمان افسردگی ماژور را بررسی می‌کند.

تاریخچه قرص ترامادول

این دارو توسط شرکت آلمانی گروننتال (Grünenthal) در دهه ۱۹۷۰ با نام تجاری ترامال (®Tramal) ساخته شد. گروننتال در سالهای بعد حق تولید ترامادول را به شرکتهای متعددی در سراسر دنیا واگذار کرد. در سال ۲۰۱۳ پژوهشگران فرانسوی، سوئیسی و کامرونی در پوسته ریشه یک گیاه دارویی آفریقایی به نام N. latifolia ترامادول یافتند، اما در سال ۲۰۱۴ مشخص شد که این ترامادول به دلیل استفاده از آن توسط کشاورزان در خوراک گله بوده‌است.

قرص ترامادول , ترامادول , ترامادول 50 , ترامادول 100 , ترامادول 225 , عوارض قرص ترامادول

آشنایی با قرص ترامادول

بهتر است بدانید که ترامادول دارویی ضعیف‌تر از مورفین و قوی‌تر از بروفن و استامینوفن است و دانستن این نکته ضروری است که ترامادول هیچ‌گاه بیشتر از دو هفته  برای بیماران تجویز و توصیه نمی‌شود.‌ مکانیسم اثر ترامادول مانند همه مسکن‌های مخدر است، از این رو می‌توان نتیجه گرفت با مصرف مقادیر بیشتر از حد مجاز و توصیه شده، مسمومیتی شبیه مواد مخدر و همچنین با مصرف طولانی مدت آن اعتیاد به این دارو بوجود می آید.‌ در ابتدا تصور بر این بود که ترامادول مسکن معمولی، بی‌خطر و کم عارضه است، ولی امروزه با مراجعه به آمارهای موجود و بررسی اعتیاد در کشور متأسفانه به این نتیجه می‌رسیم که داروی ترامادول که باید برای تسکین درد مصرف و تجویز می‌شده، هم‌اکنون به یکی از مواد اعتیادآور و با مصرف بالا از سوی معتادان تبدیل شده که معضلات فراوانی را نیز به همراه آورده است.

چرا ترامادول با وجود همه ضررهایش طرفدار دارد؟

در مشاغل سنگین و شبانه برای رفع خستگی و شادابی مصرف می شود

برای جلوگیری از زود انزالی مصرف می شود

گوش دادن به توصیه دیگران و مصرف خودسرانه

معتادان برای کاهش مصرف مواد مخدر

اشکال مختلف قرص ترامادول

ترامادول معمولاً به شکل نمک هیدروکلراید تولید شده و به دو شکل خوراکی (بیشتر کپسول و قرص) و آمپول به بازار عرضه می‌شود. مقدار جذب و تأثیر فرم تزریقی ترامادول بسیار بیشتر از فرم خوراکی است. ترکیب ترامادول و استامینوفن نیز در بازار موجود است (که در ایران عرضه نمی‌شود). در خارج از ایران به صورت قرصهای آهسته رهش Retard، آمپول، کپسول و قطره موجود می‌باشد، مصرف قطره خوراکی آن رایج‌تر است.

اعتیاد به قرص ترامادول

علائم جسمی ترک ترامادول احتمالاً به علت خواص ضدافسردگی این دارو (جلوگیری از بازجذب سروتونین و نورآدرنالین) شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک می‌باشد، حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول علائمی مانند بی‌خوابی، سندروم پای بی‌قرار (RLS) و افسردگی بروز می‌کند. مصرف بدون وقفه آن در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت بدنی نسبت به مواد اپیوییدی شده و دوز مصرف آن باید افزایش یابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اولیه را ایجاد کند، مدتی بعد از قطع مصرف دارو مقاومت بدنی نسبت به ترامادول و دیگر مواد اپیوئیدی به حالت اولیه بر می‌گردد. با توجه به اینکه مکانیسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفین است. مصرف مداوم آن منجر به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به مواد مخدر می‌شود و مصرف طولانی مدت ترامادول منجر به اعتیاد به آن شده و درمانی کاملاً مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدری چون تریاک، کراک و هروئین دارد.

قرص ترامادول , ترامادول , ترامادول 50 , ترامادول 100 , ترامادول 225 , عوارض قرص ترامادول

عوارض مصرف ترامادول چیست؟

اختلال تعادل

افت فشار

تشنج

علائم یائسگی در زنان

نفخ

ضایعات جلدی و خارش

تکرر ادرار

اختلالات بینایی

یبوست

بی اشتهایی

دردهای مبهم شکمی

حالات عصبی

اختلالات خواب

نگرانی

گیجی

خستگی و ضعف عمومی.

روش ترک قرص ترامادول

جهت ترک مصرف ترامـادول توصیه شده است که از روش کاهش دوز مصرف در طی چند هفته استفاده شود.و برای کاهش دادن علایم احتمالی ترک ترامـادول ، مصرف داروهای ضد درد مانند ایبوبروفن بلامانع می باشد.زیرا قطع ناگهانی ترامـادول پس از مصرف طولانی مدت آن سبب ایجاد علایم قطع مصرف(علائم شبیه ترک مورفین) در بدن مانند بی خوابی، تحریک پذیری، اضطراب، تعریق،تشنج، لرزش، تهوع، استفراغ،اسهال، رعشه، توهم، اختلال خواب و مشکلات تنفسی، درد عضلات و درد شکم و… می شود. بهترین راه همینه که کم کم با پایین اوردن دوز مصرف دارو موفق به ترکش بشی. و بهتره وقتی مصرفتو نهایتا به روزی ۲ یا ۳ تا رسوندی از مسکن دیگه ای به همراه دیکلوفناک و کلونیدیوم سی جهت جلوگیری از اسهال و مشکلات گوارش و کلوندین برای جلوگیری از بقیه علائم ترک ترامـادول با دوز کم به جای مسکن ترامادوک استفاده کنی. سالم و تندرست باشید. داروهای ترک اعتیاد عبارتند از نالوکسان (به صورت تزریقی )و نالتروکسان (به صورت قرص)در بازار موجود میباشد.ولی در اثر مصرف انها سریعا علائم ترک در بدن ظاهر می شود که شامل ضعف شدید عضلانی و درد و کوفتگی بدن و لرزش دستها می باشد . در مراکز ترک اعتیاد قبل از تزریق این دارو ها شخص را بیهوش نموده که علائم درد را احساس نکند. داروی ترامـادول جزو داروهای مخدر و اعتیاد آور می باشد که شما به آن وابسته شده اید.قطع ناگهانی آن پس از مصرف طولانی مدت آن سبب علائم ترک مورفین در بدن مانند بی خوابی، تحریک پذیری، تشنج، لرزش، تهوع، استفراغ، درد عضلات و شکم و… می شود.برای درمان به گفته دوستان میتوان از ترک تدریجی استفاده کرد یعنی هر وز میزان مصرف دارو را نسبت به روز قبل کاهش دهید ولی توصیه میکنم به مراکز معتبر درمان مراجعه نمایید تا بتوانید سلامت خود را بدست آورده و حفظ نمایید بدون مشاوه مستقیم امکان ترک آن خیلی کم است.

آمار مصرف قرص ترامادول در ایران

در خبری که در سایت پایگاه خبری تحلیلی خرداد در تاریخ ۱۳۹۳/۸/۱۷ انتشار یافت، متخصصی در زمینهٔ پزشکی قانونی، بیشترین مسمومیت و عوارض جانبی مصرف ترامادول را مربوط به ایران دانسته و گفت، «متأسفانه به دلیل وجود تقاضا در بازار، اشکال دویست، چهارصد و پانصد میلی‌گرمی این دارو به صورت غیرمجاز و قاچاق وارد کشور شده و توزیع می‌شود.»

قرص ترامادول , ترامادول , ترامادول 50 , ترامادول 100 , ترامادول 225 , عوارض قرص ترامادول

مصرف ترامادول برای چه کسانی ممنوع است؟

افراد دارای بیماری های مزمن و شدید کبدی و کلیوی

زنان حامله

زنان شیرده

مصرف الکل و داروهای محرک اعصاب مثل آمفتامین‌ها

مصرف داروهای ضد افسردگی (امی‌تریپتبلین، فنلزین، سیتالوپرام )

مصرف داروهای آنتی‌سایکوز (ضد جنون) مثل کلریرومازین، فلوفنازین، هالدپریدول، پرفنازین و … .

مصرف داروهای ضد درد مخدر (کدئین، ففتانیل، مرفین، هیدرومورفین )

سینوزیت

مصرف همزمان این دارو به همراه الکل، خواب‌آورها، مواد و داروهای مخدر بسیار خطرناک است.

مواد منع مصرف قرص ترامادول

در دوران بارداری بدون تجویز پزشک 
در دوران شیردهی بدون تجویز پزشک 
داشتن سابقه صرع یا تشنج
وجود جراحات مغزی و تومور‌های مغزی
وجود مشکلات کلیوی ـ. کبدی (کلیرانس راکینس کمتر از min/ ml ۳۰ نباید ترامادول مصرف شود.)
سینوزیت
مصرف الکل و دارو‌های محرک اعصاب مثل آمفتامین‌
مصرف دارو‌های ضد افسردگی (امی‌تریپتیلین، فنلزین، سیتالوپرام)
مصرف دارو‌های آنتی‌سایکوز (ضد جنون) مثل کلریرومازین، فلوفنازین، هالدپریدول، پرفنازین و ….
مصرف دارو‌های ضد درد مخدر (کدئین، ففتانیل، مرفین، هیدرومورفین)
مصرف داروی پرومتازین و بوپروپیون

قرص ترامادول , ترامادول , ترامادول 50 , ترامادول 100 , ترامادول 225 , عوارض قرص ترامادول

دلیل شایع شدن مصرف ترامادول چیست؟

ارزان بودن

در دسترس بودن

کمبود اطلاعات

فروش غیر قانونی

تداخلات دارویی قرص ترامادول

دارو‌ها ضد تشنج مثل کاربامازپین باعث کاهش اثر ترمادول می‌شوند. ترامادول باعث افزایش اثر دارو‌های خواب‌آور و آنتی‌ هیستامین‌ ها می‌گردد. افزایش اثر خواب‌آلودگی و ضعف تنفسی ناشی از دارو‌های مسکن، ضد اضطراب، شل‌کننده عضلانی و ضد افسردگی

نکات مصرف قرص ترامادول

عدم مصرف دارو فوق با ترکیبات حاوی الکل
در بیماران مسن (بالای ۷۵ سال) با احتیاط مصرف شود. (حداکثر داروی مصرفی ۳۰۰ میلی‌گرم در روز)
در هنگام مصرف از صحت عملکرد کلیه و کبد مطمئن باشید.
با توجه به بروز علائم شبه مورفین قطع ناگهانی دارو، بعد از مصرف طولانی خطرناک می‌باشد.
از مصرف خودسرانه دارو، بدلیل ایجاد وابستگی و تمایل به مصرف مجدد، جدا خودداری کنید.
در صورت بروز خواب‌آلودگی شدید، سرگیجه، ضعف عضلانی شدید حتماً با پزشک معالج صحبت نمایید.
در صورت رانندگی و کار با دستگاه‌های حساس با اجتیاط مصرف نمایید.
به هیچ وجه با دارو‌های نسخه‌ای یا غیر نسخه‌ای دیگر بدون مشورت با پزشک مصرف نشود.
مصرف دارو در بیماران زیر ۱۶ سال ممنوع می‌باشد.
در صورت فراموشی مصرف دارو و نزدیک‌شدن زمان مصرف بعدی مقدار دارو دو برابر نشود

بیشتر بخوانید : قرص اکستازیخودکشی

التهاب خون

التهاب خون

التهاب خون ,التهاب خون ناشی از چیست,التهاب خونی,التهاب خونی چیست؟,التهاب خون در کودکان,التهاب خون چیست,التهاب خونی,التهاب خون نوزاد,التهاب خون در نوزادان,التهاب خون کودکان,التهاب خونی چیست,التهاب خونی یعنی چه,التهاب خونی چیه,التهاب رگهای خونی,التهاب عروق خونی,بیماری التهاب خونی,درمان التهاب خونی

التهاب خون

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب خون صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.

توضیحاتی در مورد التهاب خون

اگر شما دچار عفونت خون شوید، در وضعیت کاهش فشار خون که به آن شوک می گویند خواهید بود. عفونت خون یا به دلیل سیستم های دفاعی بدن و یا به دلیل مواد سمی که توسط عوامل عفونی مثل باکتری، ویروس و یا قارچ ها تولید می شوند، ایجاد می گردد.

علت التهاب خون

میکروب های زیادی می توانند باعث عفونت خون شوند که از بین آنها باکتری ها مهمترین عامل هستند. عفونت ریه (پنومونی)، عفونت مثانه و کلیه، عفونت پوست، عفونت های شکمی مثل التهاب آپاندیس و یا عفونت های مناطق دیگر مثل مننژیت می توانند منتشر شده و به سپسیس تبدیل شوند. عفونت های بعد از جراحی ها هم می توانند باعث سپسیس شوند.

التهاب چیست

التهاب نتیجه تلاش بدن برای حفاظت از خود است. هدف از التهاب حذف عامل آسیب رساننده به بدن و شروع روند ترمیم است. وقتی که چیزی مضر بدن را تحریک میکند تلاشی از جانب بدن شروع میشود تا آن را از میان بردارد و این تلاش موجب بروز علائم التهاب میشود. التهاب نشانه عفونت نیست حتی موقعی که یک عفونت موجب التهاب میشود. عفونت به علت یک ویروس، باکتری یا قارچ ایجاد میشود ولی التهاب پاسخ بدن نسبت به آن است. کلمه التهاب Inflammation ریشه لاتین داشته و از کلمه inflammo به معنای شعله گرفته شده است. التهاب قسمتی از پاسخ سیستم دفاع ایمنی بدن است. گاهی التهاب برای بدن مفید است و در مواردی ممکن است مضر باشد. در التهاب در نتیجه پاسخ بدن به یک آسیب فیزیکی، شیمیایی و یا بیولوژیک، مواد شیمیایی از سلول های بدن آزاد میشوند و تغییراتی در بافت بدن بوجود میاید. در نتیجه این تغییرات عامل آسیب از بدن حذف شده و آسیب وارد شده به بدن ترمیم میگردد. التهاب میتواند حاد یا مزمن باشد. التهاب حاد بسرعت آغاز شده و شدت میابد. علائم برای چند روز و ندرتا چند هفته باقی میمانند مانند گلودرد، آنفلوانزا و یا سرماخوردگی. التهاب مزمن چند ماه تا چند سال باقی میماند. علت باقی ماند التهاب عدم توانایی بدن در حذف عامل آسیب زننده است. در این موارد بدن به آن اندازه قدرت ندارد تا عامل مهاجم را از بین ببرد و یا شرایطی وجود دارد که بدن بطور مداوم در معرض آسیب جدید قرار میگیرد. در مواردی هم سیستم دفاع ایمنی بدن به اشتباه بر علیه سلول های خود بدن وارد عمل میشوند که در صورتی که به اشتباه خود پی نبرند التهاب ایجاد شده ادامه میابد. بیماری هایی مانند آسم، زخم معده، سل، روماتیسم مفصلی و یا سینوزیت مرمن مثال هایی از التهاب مزمن هستند.

علل التهاب خون

عفونت خون زمانی ایجاد می‌شود که باکتریِ عامل عفونت در یکی از اعضای بدن‌، وارد جریان خون شود. به حضور باکتری در خون باکتریمی یا سپتی‌سمی گفته می‌شود. با اینکه اصطلاحات سپتی‌سمی و سپسیس را معمولا با تعاریف مشابه به‌کار می‌برند، ولی از لحاظ فنی این دو اصطلاح با یکدیگر تفاوت دارند. سپتی‌سمی به معنای وجود باکتری در خون است که می‌تواند منجر به بروز سپسیس شود. سپسیس حالت شدید عفونت خون است که اگر با درمان مناسب پاسخ داده نشود، زندگی فرد را تهدید خواهد کرد. با این‌حال هر گونه عفونت ناشی از باکتری، قارچ یا ویروس می‌تواند موجب بروز سپسیس شود و نیازی نیست حتما عامل ایجاد این عفونت‌ها در جریان خون فرد وجود داشته باشد. این دسته عفونت‌ها معمولا در ریه‌، شکم و دستگاه ادراری به‌وجود می‌آیند. سپسیس اغلب در افرادی رخ می‌دهد که بستری شده‌اند، زیرا در این مواقع احتمال بروز عفونت‌ها بالاتر است. عفونت خون به معنای ورود باکتری‌ای به جریان خون است که قبلا در جایی از بدن عفونت ایجاد کرده است. بنابراین تا زمانی که یک عفونت اولیه رخ نداده باشد، سپسیس ایجاد نمی‌شود. برخی از شایع‌ترین علل عفونت‌های منجر به سپسیس عبارتند از: عفونت شکمی؛ عفونت ناشی از نیش آلوده‌ی حشرات؛ عفونت‌های ناشی از کاتتر (لوله‌‌ای نازک و منعطف) که برای کارهایی مانند دیالیز و شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند؛ کشیدن دندان یا عفونت دندان؛ قرار گرفتن زخم ناشی از عمل‌های جراحی در معرض باکتری‌ها یا عوض نکردن به‌موقع بانداژ؛ قرار گرفتن زخم‌های باز در معرض محیط؛ عفونت‌های ناشی از باکتری‌های مقاوم به دارو؛ عفونت کلیه یا دستگاه ادراری؛ سینه‌ پهلو؛ عفونت‌های پوستی.

عوامل خطرزا در التهاب خون

برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به سپسیس هستند. این افراد عبارتند از: کسانی که دستگاه ایمنی ضعیفی دارند. مانند افراد مبتلابه ایدز یا سرطان خون؛ کودکان خردسال؛ افراد مسن؛ افرادی که از مواد مخدر داخل وریدی مانند هروئین استفاده می‌کنند؛ افرادی که بهداشت دندان را رعایت نمی‌کنند؛ کسانی که از کاتتر استفاده می‌کنند؛ افرادی که به‌تازگی عمل جراحی یا اعمال دندان‌پزشکی انجام داده‌اند؛ کسانی که در محل کارشان در معرض باکتری و ویروس‌های زیادی قرار دارند، مانند افرادی که در بیمارستان یا در فضای باز کار می‌کنند.

علائم التهاب خون

حرارت بدن بالا و پایین می رود لرز افزایش ضربان قلب و تنفس کاهش سطح هوشیاری، هذیان گویی و گیجی خونریزی های کوچک زیر پوستی که هم می تواند به صورت تغییر رنگ پوست و هم به صورت نقطه های کوچک قرمز باشد. درد مفاصل مثل ستون مهره ها، مچ دست، ران، آرنج و زانو یکی دیگر از دلایل افزایش مرگ و میر ناشی از عفونت خون این است که پزشکان شروع به درمان سرطان ها و پیوند اعضاء کرده اند و در این درمان ها از داروهایی استفاده می شود که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند برخی دیگر از علائم پیشرفته‌تر عفونت خون عبارتند از: کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هوشیاری)؛ خال‌های قرمز بر روی پوست که ممکن است بزرگ‌تر و شبیه کبودی ناشی از ضربات شود؛ عدم تولید یا تولید اندک ادرار؛ شوک (افت فشار خون)؛ از کار افتادگی یا نارسایی اندام‌ها. عفونت خون ممکن است موجب بروز سندرم زجر تنفسی یا شوک تنفسی شود. اگر این وضعیت به‌خوبی درمان نشود، مرگ بیمار را به دنبال خواهد داشت.

تشخیص التهاب خون

تشخیص عفونت خون توسط خود فرد کار دشواری است، زیرا علائم آن با علائم بسیاری از بیماری‌های دیگر یکسان است. بهترین روش برای تشخیص سپتی‌سمی مراجعه به پزشک است. پزشک قبل از هر چیز شما را معاینه می‌کند. این معاینه شامل اندازه‌گیری دمای بدن و فشار خون است. اگر پزشک‌ پس از معاینه به عفونت خون مشکوک باشد، آزمایشات دقیق‌تری برای پیدا کردن علائم عفونت‌های باکتریایی انجام خواهد داد. سپتی‌سمی با آزمایش‌های زیر قابل تشخیص است: آزمایش کشت خون؛ آزمایش سطح اکسیژن خون؛ آزمایش شمارش سلول‌های خون؛ آزمایش انعقاد خون؛ آزمایش ادرار ازجمله آزمایش کشت ادرار؛ پرتو ایکس از قفسه سینه؛ آزمایش عملکرد کلیه و الکترولیت‌ها. علاوه بر اینها ممکن است پزشک‌تان عملکرد کلیه، کبد و تعادل الکترولیت‌ها را نیز بررسی کند. اگر بر روی پوست‌تان زخمی وجود داشته باشد، ممکن است پزشک از ترشحات آن نمونه‌برداری کند تا نوع باکتری‌های موجود را شناسایی کند. شاید پزشک‌ برای احتیاط تصویربرداری نیز برای‌تان تجویز کند. این آزمون‌ها که شامل پرتو ایکس، سی‌تی‌اسکن، ام‌آر‌آی و فراصوت هستند به تشخیص عفونت‌های موجود در اندام‌های بدن کمک می‌کنند. در صورتی‌که باکتری موجب عفونت شده باشد، پزشک با شناسایی آن آنتی‌بیوتیک مناسب را برای درمان‌تان تجویز می‌کند.۱-آزمایش خون بوسیله یک سوزن که در ساعد یا بازو وارد شده و مقداری خون در چند لوله آزمایش می گیرند و آزمایش می شود که آیا تعداد گلبول های سفید بالا رفته یا نه ؟ ۲-ممکن است خون به آزمایشگاه فرستاده شود و در محیط های مخصوص کشت داده شود تا ببینند که آیا باکتری رشد می کند یا نه؟ معمولاً جواب آزمایش ۲۴ ساعت بعد مشخص می شود به این کار کشت خون می گویند. ۳-ممکن است از مخاط، ادرار، مایع نخاعی و یا مواد درون آبسه نمونه گیری شود تا میکروب را درون آنها مشاهده کنند. ۴-تست های دیگری که ممکن است درخواست شود، یک عکس رادیولوژی سینه برای عفونت ریه و یک سی تی اسکن شکم برای عفونت شکم است. سی تی اسکن یک سری عکس های رادیولوژی است که از زوایای مختلف گرفته شده و بوسیله کامپیوتر کنار هم قرار داده می شود تا بتوان اجزاء درون شکم را دید.

درمان التهاب خون

۱-شاید لازم باشد برای شما اکسیژن گذاشته شود، بدین صورت که ماسکی روی دهان شما گذاشته شده و یا از طریق لوله ای از کنار بینی تان، به شما اکسیژن داده می شود. ۲-طبق نتایج تست ها، پزشک دارو تجویز می کند که می تواند شامل آنتی بیوتیک هایی که از طریق وریدی داده می شوند باشد. معمولا از آنتی بیوتیک هایی استفاده می شود که طیف وسیعی از باکتری ها را از بین می برند، چون معمولا معلوم نیست که کدام باکتری باعث بیماری شده است. به محض اینکه جواب کشت خون، نوع باکتری را معلوم کرد، پزشک آنتی بیوتیک مخصوص آن باکتری را تجویز می کند. ۳-ممکن است پزشک دستور تزریق سرم وریدی را بدهد تا حجم خون را افزایش دهد. ۴-اگر نتایج آزمایشات، عفونت شکمی را نشان دهد، معمولا بوسیله سوزن یا جراحی خارج می شود.

علامت التهاب

التهاب پنج علامت مهم دارد که عبارتند از درد : این درد به علت آزاد شدن موارد شیمیایی خاص از سلول های صدمه دیده و گلبول های سفید و تاثیر این مواد بر روی عصب های درد بوجود میاید قرمزی : علت قرمزی گشاد شدن عروق خونی کوچک در بافت ملتهب و در نتیجه پرخونی ناحیه است بیحرکتی : کارکرد بافت ملتهب ممکن است کاهش پیدا کند تورم : تورم به علت تجمع مایع در فضای بین سلولی ایجاد میشود گرمی : علت گرمی در موضع التهاب هم پرخون شدن آن محل است

التهاب خون و کم خونی

کم خونی ناشی از التهاب و بیماری مزمن نوعی کم خونی است که معمولا با بیماری های مزمن و یا دراز مدت، یا عفونت رخ می دهد. سرطان و اختلالات التهابی، که در آن سیستم ایمنی به صورت غیر طبیعی فعال می شود نیز می تواند باعث ایجاد کم خونی ناشی از التهاب شود. متاسفانه کم خونی ناشی از التهاب و بیماری مزمن به آسانی با کم خونی فقر آهن اشتباه گرفته می شود. زیرا در هر دو نوع بیماری، سطح آهن موجود در خون کم است. آهن هم در خون یافت می شود و هم در بافت های بدن ذخیره می شود. گردش آهن برای تولید سلول های قرمز خون ضروری است. سطح پایین آهن در خون موجب ایجاد کم خونی فقر آهن می شود. زیرا این حالت سطح آهن ذخیره شده در بافت بدن را تخلیه می کند. با این حال، در کم خونی ناشی از التهاب ذخیره آهن در بدن طبیعی یا بالا است. اما به رغم بالا و طبیعی بودن ذخایر آهن، سطح آهن در خون پایین است. زیرا بیماری های التهابی و مزمن توانایی بدن برای استفاده از آهن ذخیره شده و جذب آهن را از غذا کم می کند. کم خونی ناشی از التهاب و بیماری های مزمن دومین نوع شایع آنمی، پس از کم خونی فقر آهن است.کم خونی ناشی از التهاب و بیماری مزمن ناشی از آن است که سلول های قرمز خون به طور طبیعی عمل نمی کنند. بنابراین آنها نمی توانند به طور موثر آهن را جذب کرده و از آن استفاده کنند. علاوه بر این، بدن نمی تواند به طور طبیعی به اریتروپویتین (EPO) پاسخ دهد. این ماده هورمونی ساخته شده توسط کلیه ها است که مغز استخوان را برای تولید گلبول های قرمز تحریک می کند. به مرور زمان، این عملکرد غیر طبیعی باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز خون در بدن می شود. برخی از بیماری های مزمن که به کم خونی ناشی از التهاب و بیماری مزمن منجر می شوند شامل بیماری های عفونی و التهابی، بیماری کلیوی و سرطان می باشند. بعضی از روش های درمان بیماری های مزمن نیز ممکن است باعث کاهش تولید گلبول های قرمز شده و به AI / ACD کمک کنند.

پیشگیری از التهاب خون

بهترین راه برای پیشگیری از عفونت خون، درمان و پیشگیری از بروز عفونت‌هاست. باید از زخم‌ها با تمیز نگه‌داشتن و تعویض به‌موقع بانداژ مراقبت کرد تا دچار عفونت نشوند. اگر عمل جراحی داشته‌اید، شاید پزشک‌تان برای مقابله با عفونت‌ها برای‌تان آنتی‌بیوتیک تجویز کند. بهتر است زمانی که به عفونت مشکوک هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید. چنانچه مستعد بروز عفونت هستید، از قرار گرفتن در جاهایی که احتمال مواجهه با باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها زیاد است خودداری کنید.

التهاب خون در نوزاد

بعضی از حاملگی‌های پرخطر که می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سپسیس در نوزاد شود شامل موارد زیر است: خونریزی تب مادر وجود عفونت در رحم یا جفت پارگی زودرس کیسه آمینوتیک (قبل از ۳۷ هفته جنینی) پارگی کیسه آب، زودتر از موعد زایمان (۱۸ ساعت یا بیشتر قبل از زایمان) زایمان سخت و طولانی

التهاب خون

وقتی که التهاب در بدن وجود دارد، پروتئین های خاصی باعث چسبیدن گلبول های قرمز به هم می شود و باعث رسوب گلبول های قرمز بیشتر از حالت طبیعی می شوند. این پروتئین ها توسط کبد و سیستم ایمنی در شرایط غیر طبیعی مثل عفونت، بیماری خود ایمنی و یا سرطان ساخته می شوند. دلایل زیادی برای افزایش میزان سدیمانتاسیون وجود دارد. به همین دلیل، این آزمایش خون به همراه سایر آزمایشات برای تایید تشخیص انجام می شود. بعد از تشخیص بیماری، میزان سدیمانتاسیون به بررسی بیماری و روند درمان آن کمک می کند.

بیشتر بخوانید : قند خون ♥ آزمایش خون ♥ سرطان خون ♥ غلظت خونمسمومیت خون

تیروئیدیت

تیروئیدیت

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش،تیروئیدیت چیست،تیروئیدیت ویروسی،تیروئیدیت بعد از زایمان،تیروئیدیت و درمان،تیروئیدیت هاشیموتو و بارداری،تیروئیدیت هاشیموتو چیست؟،تیروئیدیت هاشیموتو در بارداری،تیروئیدیت هاشیموتو عوارض،تیروئیدیت هاشیموتو و دیابت،تیروئیدیت هاشیموتو یعنی چه،درمان تیروئیدیت هاشیموتو

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد بیماری تیروئیدیت صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.تیروئیدیت عارضه التهاب غده ای به نام تیروئید است که در گردن زیر سیب گلو و بالای استخوان ترقوه واقع شده است.نقش غده تیروئید تنظیم فرآیندهای متابولیکی در بدن شما، کنترل ضربان قلب و چندین وظیفه مهم دیگر می باشد. تیروئیدیت یا التهاب تیروئید اغلب نتیجه یک بیماری سیستم ایمنی خودکار بدن یعنی حمله بدن به سیستم ایمنی خودش است .این بیماری به هر شکلی می تواند تظاهر کند. گاهی با علائم گواتر، گره تیروئید و یا با علائم کم کاری و یا پرکاری تیروئید بروز می گردد.

تیروئیدیت چیست

تیروییدیت بیماری است که در آن غده تیرویید ملتهب می‌شود. غده تیرویید یک عضو زاینده هورمون در قاعده گردن، کنار نای است. معمولاً افراد میان‌سال ۳۰ تا ۵۰ ساله از هر دو جنس را مبتلا می‌کند ولی در زنان شایع‌تر است.

آشنایی با تیروئیدیت

تیروئیدیت عارضه التهاب غده ای به نام تیروئید است که در گردن زیر سیب گلو و بالای استخوان ترقوه واقع شده است. نقش غده تیروئید تنظیم فرآیندهای متابولیکی در بدن شما، کنترل ضربان قلب و چندین وظیفه مهم دیگر است. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، تیروئیدیت یا التهاب تیروئید اغلب نتیجه یک بیماری سیستم ایمنی خودکار بدن یعنی حمله بدن به سیستم ایمنی خودش است . این بیماری به هر شکلی می تواند تظاهر کند. گاهی با علائم گواتر، گره تیروئید و یا با علائم کم کاری و یا پرکاری تیروئید بروز می کند. زمینه های ژنتیکی افراد در ابتلا به بیماری تیروئیدیت موثراست اما این بدان معنا نیست که این بیماری ارثی است. تیروئیدیت در هر سنی ممکن است بروز کند اما بیشترین سن شیوع این بیماری بین 30 تا 50 سالگی است. بر اساس آمارهای موجود 5 تا 10 درصد از زنان بعد از زایمان دچار تابلوی تیروئیدیت می شوند که زمینه ای از بیماریهای خود ایمنی تیروئید را نیاز دارد. از سوی دیگر یک عفونت یا داروهای خاص هم می توانند منجر به بروز تیروئیدیت شوند. علائم تیروئید با توجه به ویژگی های آن می تواند شبیه به کم کاری یا پرکاری تیروئید باشد. در این مقاله بارزترین علائم این عارضه غده ای عنوان شده تا امکان شناسایی به موقع آن برای مراجعه در وقت مناسب به پزشک میسر شود.

تیروئید خاموش

تیروئیدیـت خاموش بسیار شبیه به تیروئیدیـت پس از زایمان است. این اختلال نیز یک اختلال در سیستم ایمنی است، اما مربوط به زایمان نمی باشد و می تواند هم در زنان و هم در مردان ایجاد شود. مانند تیروئیدیـت پس از زایمان، در این اختلال نیز یک مرحله سطح هورمون تیروئید بالا (تیروتوکسیکوز) است و باعث بروز علائم پرکاری غده تیروئید می شود. پس از آن یک مرحله علائم کم کاری غده تیروئید ایجاد می شود. این اختلال در نهایت ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه از بین می رود. اگر سطح هورمون تیروئید کم باشد و باعث علائم شدید شود، تا زمانی که شرایط بهبود پیدا کند، باید از داروهای جایگزین هورمون تیروئید استفاده شود. در چند مورد مشاهده شده است که سطح هورمون های غده تیروئید به صورت دائمی کاهش یافته است.

تشخیص و درمان تیروئیدیت

معاینه‌ی فیزیکی غده‌ی تیروئید به تعیین این که آیا غده‌ی تیروئید بزرگ شده یا خیر، کمک می‌کند. آزمایش خون مقدار هورمون‌های تیروئیدی موجود در خون را براورد می‌کند. اسکن تیروئید نیز به منظور بررسی غده‌ی تیروئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیوپسی غده‌ی تیروئید نیز به شناسایی علل بروز این بیماری کمک می‌کند. گزینه‌های درمانی می‌تواند تنها بعد از شناسایی نوع تیروئیدیت تشخیص داده شود. برای بیماری که مبتلا به پرکاری تیروئید می‌باشد، پزشک ممکن است مسدود کننده‌های بتا را به منظور پایین آوردن ضربان قلب تجویز کند. چنین بیمارانی ممکن است در معرض ید رادیواکتیو نیز قرار بگیرند که باعث کاهش غده‌ی تیروئید می‌شود. در موارد شدید، داروهای ضد تیروئیدی نیز می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. داروهای جایگزین هورمون نیز به احیاء سطح هورمون‌ها کمک می‌کند و از این‌رو فعالیت‌های متابولیکی را تنظیم می‌سازد و مانع از التهاب بیشتر غده‌ی تیروئید می‌گردد. داروهای تسکین دهنده‌ی درد نیز ممکن است برای بیمارانی که از گلو درد رنج می‌برند، تجویز شود. در مورد کم کاری تیروئید، هورمون تیروئید سنتزی مانند لووتیروکسین تجویز می‌شود. در صورتی‌که این بیماری درمان نشود، اختلالات تیروئیدی ممکن است منجر به بروز آسیب دائمی به غده‌ی تیروئید گردد. بنابراین، بعد از بروز و مشاهده‌ی علائمی این بیماری بلافاصله باید به پزشک مراجعه کرد.

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش

انواع تیروئیدیت

شایعترین نوع این بیماری تیروییدیت هاشیموتو، تیروییدیت لنفوسیتیک یا تیروییدیت خودایمن نیز خوانده می‌شود که التهاب مزمن همراه با ارتشاح لنفوسیتی است. تیروییدیت تحت حاد، تیروییدیت گرانولوماتوز، تیروئیدیت پس از زایمان، تیروئیدیت خاموش، تیروئیدیت ناشی از دارو، تیروئیدیت ریدل (Riedel’s thyroiditis) و تیروئیدیت حاد سایر انواع می‌باشند. بندرت این بیماری به دنبال عفونت ویروسی رخ می‌دهد و انواع نادرتر دیگری نیز دارد. بزرگی، درد و حساسیت به لمس در غده تیرویید، تب، درد فک یا گوش (گاهی اوقات)، پرکاری تیرویید (ضربان قلب سریع، عصبی شدن، لرزش و کاهش وزن سریع) از نشان‌های این بیماری هستند.

علائم تیروئید حاد

تورم و درد جلوی گردن، تب، دیسفاژی، دیسفونی اغلب فارنژیت یا درد حنجره وجود دارد . گرمی، تندرنس غده تیروئید .‏

درمان تیروئیدیت با هورمون درمانی

اگر این بیماری موجب کمبود هورمون تیروئید گردد، از این روش استفاده می‌کنند. استفاده روزانه از لووتیروکسین مفید می‌باشد. لووتیروکسین بسیار شبیه هورمون تیروکسین مترشحه از غده تیروئید می‌باشد. به علت آن که، مقدار لووتیروکسین تجویزی ممکن است تغییر یابد، لذا بیمار باید هر 6 تا 12 ماه به پزشک مراجعه کند تا میزان TSH را در خون اندازه گیری کند. زیادی لووتیروکسین، باعث کاهش توده استخوانی و پوکی استخوان و آریتمی قلبی می‌شود.

علل و عوامل خطرساز تیروئیدیت

در این بیماری، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی می‌سازد که غده تیروئید را تخریب می‌کنند. برخی پزشکان معتقدند ویروس یا باکتری باعث این بیماری می‌شود و برخی دیگر عوامل ژنتیکی را مسبب این بیماری می‌دانند. این بیماری بیشتر در زنان میانسال شایع است، اما می‌تواند مرد، زن و کودک را در هر سنی گرفتار کند

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش

تیروئیدیت مزمن (هاشیموتو)

تیروئیدیت مزمن که بیشتر در زنان 50-30 ساله به وجود می آید و تیروئیدیت هاشیموتو نامیده می شود. تشخیص براساس ظاهر و بافت شناسی غده ملتهب انجام می گیرد . شکل های مزمن بیماری معمولا با درد، علائم فشاری یا تب همراهند و فعالیت تیروئید نیز معمولا در حد طبیعی یا پایین قرار دارد . ایمنی با واسطه سلولی نقش مهمی در بیماریزایی تیروئیدیت دارد . به نظر می رسد زمینه مستعد ژنتیک نیز در پیدایش بیماری اهمیت داشته باشد. در صورت عدم درمان بیماری به آرامی در جهت هیپوتیروئیدی پیش می رود.‏

علائم تیروئید تحت حاد

تیروئید به صورت قرنیه بزرگ شده و گاه گداری دردناک می شود . پوست روی غده اغلب قرمز و گرم است . ممکن است مشکل و نامطلوب باشد . تحریک پذیری، عصبانیت، بیخوابی و کاهش وزن که از تظاهرات هیپروتیروئیدیسم هستند،شایع میباشد امکان دارد بیمار دچار تب و لرز شود .‏

درمان تیروئیدیت با داروها و مکمل ها

برخی داروها، مکمل‌ها و غذاها، بر جذب لووتیروکسین اثر دارند. اگر زیاد از فراورده‌های سویا استفاده می‌کنید و یا رژیم‌های غنی از فیبر دارید و یا یکی از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید:

مکمل آهن

کلستیرامین (دارویی برای پایین آوردن کلسترول خون)

هیدروکسید آلومینیوم (داروی ضد اسید معده)

سدیم پلی استیرن سولفانات (برای جلوگیری از افزایش مقدار پتاسیم خون)

سوکرافیت (داروی اولسر یا زخم)

مکمل کلسیم

تیروئیدیت ، تیروئیدیت هاشیموتو،تیروئیدیت تحت حاد،تیروئیدیت حاد،تیروئیدیت خاموش

درمان تیروئیدیت مزمن

هدف درمان کاهش دادن اندازه غده تیروئید و جلوگیری از میکزودم است . 1- برای کم کردن فعالیت تیروئید و کاهش تولید تیروگلوبولین، جایگزینی هورمون تیروئید تجویز می شود . 2- در صورت وجود علائم هیپوتیروئیدی، هورمون تیروئید استفاده شود . 3- در صورت وجود علائم فشاری، جراحی ضرورت پیدا می کند

تیروئیدیت بعد از زایمان

مانند تیروئیدیـت هاشیموتو، تیروئیدیـت پس از زایمان یک بیماری خود ایمنی است. اما تنها در زنانی که زایمان داشته اند اتفاق می افتد. در تیروئیدیـت پس از زایمان، سیستم ایمنی بدن، حدود شش ماه بعد از زایمان به غده تیروئید حمله می کند و باعث افزایش موقت سطح هورمون تیروئید (تیروتوکسیکوز) و نشانه های پرکاری غده تیروئید می شود. سپس، بعد از چند هفته، غده تیروئید از هورمون تیروئید تخلیه می شود، بنابراین سطح هورمون تیروئید در خون کم شده و علائم کم کاری تیروئید ایجاد می شود. با این حال تمام زنان مبتلا به تیروئیدیـت پس از زایمان، هر دو مرحله را تجربه می کنند. اگر سطح هورمون تیروئید کم باشد و باعث علائم شدید شود، ممکن است نیاز به استفاده از هورمون های جایگزین تیروئید داشته باشد تا شرایط به حالت عادی بازگردد. در اغلب زنان مبتلا به این بیماری، عملکرد تیروئید ظرف ۱۲ ماه پس از تولد نوزاد به حالت عادی باز مر گردد. اگر چه گاهی اوقات پایین بودن سطح هورمون تیروئید می تواند دائمی باشد. 

انواع تیروئیدیت

 

هاشیموتو (رایج ترین نوع این بیماری است)

حاد

پس از زایمان (پس از زایمان ایجاد می شود)

خاموش و یا بدون درد

ناشی از دارو

ناشی از تشعشع

تیروئیدیت حاد یا عفونی

تیروئیدیت حاد

تیروئیدیت De Quervain’s که گاهی اوقات به تیروئیدیت حاد نیز شناخته می شود،با وجود یک عفونت ویروسی، موجب ایجاد تورم و درد در این غده خواهد شد. اوریون و آنفولانزا از جمله عفونت هایی هستند که مسئول این بیماری می باشند. آن ها معمولا در زنان ۲۰ تا ۵۰ ساله دیده می شود. De Quervain’s معمولا باعث تب و درد در گردن، فک یا گوش می شود. این عفونت ها غالبا باعث می شوند که میزان ترشح هورمون های تیروئید به داخل خون بیش از حد شود. انتشار بیش از حد هورمون تیروئید به داخل خون، اصطلاحی به نام تیروتوکسیکوز دارد که منجر به ایجاد علائم پرکاری غده تیروئید (پرکاری تیروئید)، از جمله موارد زیر می شود:

اضطراب

بیخوابی

تپش قلب

کاهش وزن

کج خلقی

تپش قلب و لرز مرتبط با پرکاری تیروئید با مصرفی یکی از داروهای بتا بلاکر درمان می شود. درد ناشی از التهاب تیروئید بر اثر De Quervain’s اغلب با مسکن هایی مانند آسپیرین، یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، کاهش پیدا می کند. در مواردی که این داروها مؤثر نباشند، کورتون ممکن است تجویز شود. این بیماری معمولا در عرض چند روز درمان می شود. اما فعالیت غده تیروئید ممکن است ظرف چند ماه به حالت عادی خود باز گردد. گاهی اوقات ممکن است بیماری مجدد عود کند و سطح هورمون های غده تیروئید به صورت دائمی دچار تغییر شود. در این شرایط ممکن است برای درمان، نیاز به استفاده از داروهای جایگزین هورمون برای طولانی مدت باشد.

تیروئیدیت ناشی از دارو

تیروئیدیت گاهی با مصرف داروهایی از جمله اینترفرون، آمیودارون، لیتیوم و یک گروه از داروها که برای درمان برخی سرطان ها استفاده می شود، ایجاد خواهد شد. این داروها با ایجاد آسیب در غده تیروئید باعث بروز علائم می شوند. این اختلال می تواند علائم کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید را ایجاد کند. تیروئیدیت ناشی از مصرف دارو معمولا کوتاه مدت است و ممکن است پس از متوقف کردن مصرف دارو که باعث این بیماری شده است، از بین برود. اگر از داروی خاصی استفاده می کنید که مشکوک به آن می باشید، هرگز بدون اجازه پزشک مصرف آن را متوقف نکنید. تیروئیدیت ناشی از دارو می تواند گاهی اوقات گلو درد در ناحیه اطراف غده تیروئید ایجاد کند. این درد با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و گاهی اوقات کورتون کم می شود.

تیروئیدیت ناشی از تشعشع

درمان با ید رادیو اکتیو برای پرکاری غدد تیروئید یا پرتو درمانی برای سرطان های خاص نیز می تواند به غده تیروئید آسیب رسانده و منجر به ایجاد علائم پرکاری غدد تیروئید یا نشانه ای از کم کاری غده تیروئید شود. سطح پایین هورمون تیروئید پس از درمان ید رادیواکتیو، معمولا دائمی است و ممکن است علائم کم کاری غده تیروئید نیاز به استفاده از درمان جایگزینی هورمون به صورت مادام العمر داشته باشد.

تیروئیدیت حاد عفونی

تیروئیدیت حاد یا عفونی معمولا توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد می شود. این شکل تیروئیدیت نادر است و با تضعیف سیستم ایمنی بدن در ارتباط می باشد. کودکان نیز از گروه هایی می باشند که ممکن است به این اختلال مبتلا شوند. علائم آن نیز شامل گلو درد، احساس ناخوشی، تورم غده تیروئید و گاهی اوقات علائم کم کاری یا پرکاری غده تیروئید می باشد. این علائم معمولا زمانی که عفونت با آنتی بیوتیک درمان شود، بهتر خواهد شد. در این میان، درد تیروئید اغلب با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی اداره می شود. کودکان معمولا نیاز به جراحی برای برداشتن بخش غیر طبیعی تیروئید دارند. غده تیروئید غده پروانه ای شکل است که در گردن واقع شده است.

بیشتر بخوانید : آزمایش تیروئید ♥ التهاب تیروئید ♥ پرکاری تیروئید ♥ کم کاری تیروئیدکم کاری تیروئید قبل از بارداری

سوختگی زبان

سوختگی زبان

سوختگی زبان ,سوختگی زبان با غذا,سوختگی زبان کودک,سوختگی زبان و دهان,سوختگی زبان با فلفل,سوختگی زبان با چایی,احساس سوختگی زبان,درمان سوختگی زبان با چایی,درمان سوختگی زبان با چای,علت سوختگی زبان,درمان سوختگی زبان کودکان,درمان سوختگی زبان کودک,سوختگی زبان کودک

سوختگی زبان

توضیحاتی در مورد سوختگی زبان

بر اثر عجول بودن در خوردن غذا یا چای دچار سوختگی زبان شدید باید راه برخورد با آن را بلد باشید چراکه سوختگی زبان دارای درجات مختلف است . مثلا سوختگی خفیف سطحی را میتوان با شیوه های درمان خانگی در مان کرد . برای مثال در زمان سوختگی زبان با آب جوش یا چای شما میتوانید برای کاهش التهاب سوختگی مغز خیار را تراشیده و روی زبان قرار دهید تا التهاب آن کاهش پیدا کند ، در روش دیگر میتوانید خمیر دندانی را که طعم نعنا دارد را روی زبان بزنید تا درد کاهش پیدا کند ، البته در اولین لحظه تماس خمیر دندان با زبان کمی سوزش زبان و لبها اضافه میشود ولی بعد از یکی دو دقیقه آرام میگردد.سوختگی زبان و در نهایت میتوانید شربت آلمنیوم ال جی را خوب بهم بزنید تا مخلوط شود سپس آن را درون دهان ریخته قرقره نمائید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید و بعد آن را تخلیه نمائید . تا محل سوختگی آرام آرام ترمیم گردد. اما درباره سوختگی زبان از زبان یک متخصص بشنویم.

سوختگی زبان با غذای داغ

سوختگی زبان به سرعت و بدون علائم هشدار هنده اتفاق می افتد. بیشتر سوختگی های مربوط به زبان، با قرار دادن جسم داغ در دهان اتفاق می افتد. بسته به شدت سوختگی، سوزن سوزن شدن، درد و ترک خوردن زبان نیز ممکن است به وجود بیاید. گاهی سوختگی زبان به قدری است که فرد احساس می کند زائده ای در دهان یا زبان به وجود آمده و به همین خاطر گاها صحبت کردن و خوردن غذا می تواند سخت و دردناک باشد. در این شرایط، چیزی که در دهان احساس می کنید، گوشت اضافه نیست، بلکه سوختگی بر روی بافت زبان تاثیر گذاشته و آن را دچار التهاب و تورم کرده است.

علائم سوختگی زبان

تقریبا همه‌ی ما این تجربه را داریم: توقع نداریم غذایی آنقدر داغ باشد که زبان‌مان را بسوزاند برای همین یک قاشق پُر از آن را به دهان می‌بریم و …! بعد هم سعی می‌کنیم دهان‌مان را به طریقی خنک کنیم. شاید تا حدودی مفید باشد اما معمولا با سوختگی به جا مانده روی زبان مواجه می‌شویم. بعضی از افراد تا مدتها احساس سوختگی را روی زبان خود دارند. البته بیماری به نام سندرم سوزش دهان وجود دارد که فرد بی‌دلیل و مدام احساس سوزش در زبان خود می‌کند که با سوختگی واقعی زبان کاملا متفاوت است. فرقی نمی‌کند سوختگی به چه دلیل باشد، به هر حال زبانی که سوخته است، پرزهای چشایی‌اش آسیب دیده و طعم غذاها را کمتر حس خواهد کرد. بسته به درجه‌ی سوختگی، ممکن است علائمی چون درد، قرمزی روی سطح زبان، تورم و التهاب و یا حتی تاول داشته باشید. حتی یک سوختگی خفیف روی زبان هم می‌تواند ناراحتی‌های زیادی ایجاد کند، که مخصوصا با خوردن یا نوشیدن یک چیز گرم، بیشتر هم بشود. این سوختگی در نهایت التیام خواهد یافت، اما شما می‌توانید با چند راهکار ساده‌ی خانگی، این دوره را کوتاه‌تر کنید. سوختگی شدید می‌تواند عفونت ایجاد کند، بنابراین اگر سوختگی زبان‌تان شدید است حتما و فورا به پزشک مراجعه کنید.

سوختگی زبان

بسته به شدت سوختگی، سوزن سوزن شدن، درد و ترک خوردن زبان نیز ممکن است به وجود بیاید. گاهی سوختگی زبان به قدری است که فرد احساس می کند زائده ای در دهان یا زبان به وجود آمده و به همین خاطر گاها صحبت کردن و خوردن غذا می تواند سخت و دردناک باشد. در این شرایط، چیزی که در دهان احساس می کنید، گوشت اضافه نیست، بلکهسوختگی بر روی بافت زبان تاثیر گذاشته و آن را دچار التهاب و تورم کرده است. سوختن زبان اکثرا پس از خوردن پیتزا و غذاهای این چنینی که با پنیر داغ تهیه می شوند و یا خوردن نوشیدنی های گرم مانند شکلات داغ، قهوه و چای اتفاق می افتد. بسیاری از دندانپزشکان می گویند که سوختگی بر روی زبان، کام و لثه به دلیل گرم کردن غذا و نوشیدنی در مایکروویو، شایع تر است. مایکروویو باعث می شود تا غذاهای به صورت یکنواخت گرم نشوند به همین دلیل گاهی نقطه ای از غذا داغ شده و باعث سوختگی زبان و دهان می شود. همزمان با عوامل خطری بسیاری که موجب سوختگی زبان می شوند، درمان های خانگی و طبیعی نیز وجود دارند که باعث بهبود سریع جای سوختگی خواهد شد. این درمان ها علاوه بر التیام درد و ناراحتی ناشی از سوختگی می توانند از آسیب بیشتر به بافت های زبان و دهان جلوگیری کنند.

درجات مختلف سوختگی زبان

سوختگی درجه یک زبان٬ لایه سطحی دچار آسیب شده و درد٬ قرمزی و تورم ایجاد خواهد شد. در صورتیکه سوختگی شدیدتر باشد و لایه های عمقی تر را درگیر کند سوختگی درجه 2 با تشکیل تاول٬ تورم و قرمزی اتفاق خواهد افتاد. در سوختگی درجه 3 تغییر رنگ سفید یا سیاه٬ درد شدید و احساس گزگز در زبان رخ خواهد داد. عضو انجمن حمایت از بیماران سوخته تصریح کرد:در صورت ایجاد سوختگی درجه 2 و 3 با توجه به ایجاد عفونت در مراحل بعد٬ حتماً باید به پزشک مراجعه شود. همچنین کاهش حس چشایی به دنبال سوختگی معمولاً کوتاه مدت است و ظرف دو هفته مجدداً به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

کاهش درد سوختگی زبان

برای کاهش درد و پیشگیری از عفونت در سوختگی درجه یک زبان باید زبان را با آب خنک به مدت چند دقیقه شستشو دهید و در صورتیکه ذرات غذا یا آلودگی روی ناحیه سوخته است به آرامی آن را پاک کنید و یک تکه پارچه تمیز را با آب خنک٬ خیس کرده و در دهان٬ روی ناحیه سوختگی قرار دهید، همچنین برای کاهش درد تکه های کوچک یخ را در دهان بمکید و آب سرد یا آب نمک غرغره کنید و از نوشیدن مایعات گرم خودداری شود.

درمان سوختگی زبان

استفاده از چیزی سرد بر روی سوختگی زبان یکی از اولین راه ها برای رهایی فوری از درد اولیه ناشی از مواد غذایی گرم و یا نوشیدنی است. انجمن The British Burn Association توصیه می کند که برای درمان سوختگی زبان از آب سرد استفاده کنید. این کار باعث می شود التهاب کاهش یافته و از آسیب بیشتر جلوگیری شود. به محض این که زبان خود را می سوزانید، زبانتان را برای چند دقیقه در معرض آب سرد قرار دهید. اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست چند جرعه آب سرد را در دهان خود ریخته و تا زمانی که گرم شود آن را در دهان نگه دارید. سپس جرعه دیگری از آب سرد را وارد دهان کنید. تکرار این روند اغلب برای کاهش درد و ناراحتی در دهان و زبان موثر است.

درمان خانگی سوختگی زبان

گرداندن آب نمک در دهان نیز یکی دیگر از راه های طبیعی درمان سوختگی زبان و دهان است. نمک یک عامل ضد باکتری است که می تواند به جلوگیری از عفونت، پس از سوختگی در دهان و اطراف بافت های آسیب دیده بر روی زبان کمک کند. گر چه استفاده از آب سرد در محلول آب نمک می تواند درد ناشی از سوختگی را کم کند اما برخی از منابع نیز اعلام کرده اند که آب ولرم و نمک قادر هستند از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنند. یک مطالعه در مجله Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery منتشر شد که بیان می کند، آب سرد برای درمان مفید است. با این حال، استفاده از آب گرم بر روی منطقه سوخته پوست، موفقیت بهتری در درمان سوختگی داشته است. محققان در این تحقیق اعلام کرده اند که درمان با آب گرم برای سوختگی، پیشرفت سوختگی را به تاخیر انداخته و مانع آسیب بیشتر بافت می شود. برای استفاده از این روش و جلوگیری از ایجاد تاول در دهان، نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. سپس جرعه جرعه آن را درون دهان ریخته و ۳۰ ثانیه آن را در دهان نگه دارید. این کار ار چند با در روز تا بهبود کامل انجام دهید.

عسل و درمان سوختگی زبان

عسل درمان خانگی بسیار عالی برای تمام انواع سوختگی، به خصوص برای درمان سوختگی زبان است. عسل دارای خواص ضد باکتری است که می تواند از شیوع باکتری هایی که ممکن است پوست را آلوده کنند، جلوگیری کند. عسل همچنین به عنوان یک عامل ضد التهابی طبیعی عمل می کند و به همین دلیل در کاهش تورم و درد موثر است. استفاده از عسل بر روی پوست سوخته کمک می کند درمان سریعتر انجام شود. مجله Annals of Burns and Fire Disasters شواهد زیادی برای استفاده از عسل برای درمان سوختگی منتشر کرده است. گزارش ها نشان می دهد که عسل پراکسید هیدروژن تولید می کند به همین دلیل به روند التیام سرعت می بخشد. فعالیت ضد میکروبی آن نیز به سرعت میکروب هایی که می توانند باعث عفونت شوند را خنثی می کند. اثر دارویی عسل در زخم های سوختگی حتی از آنتی بیوتیک های مقاوم در برابر باکتری ها موثرتر است. بر اسای اعلام مجله Wound، بهترین نوع عسل برای درمان سوختگی عسل MANUKA است. دلیل این موضوع این است که این نوع عسل، حاوی یک ترکیب متیل است، که در دیگر عسل های طبیعی یافت نمی شود. این ترکیب یک عامل قدرتمند ضد باکتری است که به ویژه در بهبود زخم سوختگی مفید است. یکی از دلایل این که پزشکان معتقدند که عسل خواص دارویی زیادی دارد این است که فعالیت های زیستی عسل حتی با رقیق شدن نیز کم نخواهد شد. این باعث می شود با وجود بزاق در دهان که موجب رقیق شدن عسل می شود، هنوز هم عسل، درمان طبیعی (و خوشمزه) بسیار عالی برای سوختگی زبان می باشد. برای استفاده از عسل برای کاهش احساس سوزش در زبان، یک قاشق مرباخوری عسل را در دهان خود بریزید. تا جایی که می توانید اجازه دهید عسل بر روی زبان باقی بماند. سپس آن را ببلعید. این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز تکرار کنید تا زمانی که زبانتان خوب شود.

درمان سریع سوختگی زبان

به محض اینکه غذای داغی را به دهان گذاشتید و سوختید، آن را از دهان خارج کرده و زبان خود را بیرون بیاورید و شروع کنید به با دهان نفس کشیدن. وقتی با دهان نفس می‌کشید، هوای خنک روی سطح زبان‌تان جاری شده و سوزش و دردتان تسکین پیدا می‌کند. سعی کنید حجم زیادی از هوا را در حالی که زبان‌تان بیرون از دهان است تنفس کنید و به این کار ادامه دهید تا سوزش‌تان کمتر شود.هر چه زودتر یک چیز سرد بخورید تا دمای زبان‌تان پایین بیاید. ضمنا التهاب زبان‌تان هم کمتر شده و از آسیب بافت پیشگیری می‌شود. ضمنا، آب و رطوبت دهان‌تان حفظ شده و باکتری‌های مضر باعث عفونت نمی‌شوند. می‌توانید یک تکه یخ را میک بزنید یا بستنی بخورید. آب میوه‌ی خنک هم خوب است، یا اینکه آب سرد را جرعه جرعه بنوشید. سعی کنید هر چیز خنکی را که در دهان می‌گذارید تا جایی که امکان دارد قبل از قورت دادن در دهان نگه دارید.نگه داشتن آب گرم در دهان هم یک راه دیگر برای التیام زبان ِ سوخته است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد برای کاهش آسیب بعد از سوختگی زبان، آب گرم در دهان می‌تواند جلوی پیشرفت سوختگی را بگیرد. همچنین این کار باعث افزایش ریزجریان خون در بافت زبان شده و طبیعتا تحویل مواد غذایی از سرخرگ‌ها به بستر مویرگی در بافت‌های زنده که پرفیوژن نام دارد، بهتر صورت می‌گیرد، در نتیجه بافت زبان از آسیب ِ بیشتر، نجات پیدا می‌کند. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کرده و ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید و سپس تُف کنید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا زبان‌تان التیام پیدا کند.

ماست و درمان سوختگی زبان

ماست هم می‌تواند یک تسکین فوری برای سوزش زبان باشد. ذات آرام‌بخش ماست، گرما و حرارت سوختگی را از زبان کم کرده و از حساسیت و سوزش آن می‌کاهد. نصف فنجان ماست ساده و سرد را کم کم بخورید، البته چند ثانیه در دهان نگه داشته و بعد قورت دهید. چند بار در طول روز تکرار کنید.

آلوئه ورا و درمان سوختگی زبان

آلوئه ورا یک درمان شگفت انگیز برای درمان سوختگی است. ژل آلوئه ورا معمولا برای درمان سوختگی به صورت موضعی استفاده می شود. یک مطالعه که در مجله Burns منتشر شده نشان می دهد که هنگامی که آلوئه ورا برای سوختگی پوست استفاده می شود، زخم حاصله تقریبا ۹ روز زودتر از زمان معمول التیام می یابد. محققان نتیجه گرفتند که آلوئه ورا یک درمان موثر در التیام زخم سوختگی درجه دوم است. تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که از ژل خود گیاه استفاده کنید. ژل های آماده ممکن است حاوی مواد شیمایی بوده و در صورت بلع برای بدن مضر باشند. این نوع از محصولات بیشتر برای استعمال خارجی مناسب هستند. برای این منظور کافی است مقداری از ژل داخل گیاه را با گوش پاک کن بر روی محل سوختگی زبان بمالید. اگر مزه ژل را دوست ندارید می توانید ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید. سپس محلول را مانند محلول آب نمک جرعه جرعه در دهان ریخته و آن را ۳۰ ثانیه در دهان نگه دارید. سپس آن را تف کنید. این درمان را تا بهبود کامل ۲ الی ۳ بار در روز انجام دهید.

نعنا و درمان سوختگی زبان

نعنا هم برای تسکین احساس ناراحتی ناشی از سوختگی زبان مفید است. این گیاه حاوی منتول بوده که به فعال کردن عصب‌های حسی سرما کمک می‌کند، ناحیه‌ی سوخته را کرخت کرده و از التهاب می‌کاهد. همچنین نعنا خواص آنتی باکتریال دارد که می تواند از بروز عفونت پیشگیری کند. کمی خمیردندان نعنایی روی سطح سوخته‌ی زبان بگذارید و زبان را کمی بیرون از دهان نگه دارید تا خمیر دندان خشک شود و سپس با آب سرد بشویید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. می‌توانید چای نعنایی را در یخچال خنک کرده و جرعه جرعه بنوشید. حتی می‌توانید هر چند ساعت، یک آدامس نعنایی بجویید.

بیشتر بخوانید : سوزش زبان ♥ التهاب زبان ♥ سوختگی ♥ سوزش گلوآبسه دهان

التهاب لثه

التهاب لثه

التهاب لثه ،التهاب لثه و درمان آن،التهاب لثه دندان عقل،التهاب لثه در کودکان،التهاب لثه در بارداری،التهاب لثه رویشی،التهاب لثه کودکان،التهاب لثه شدید،التهاب لثه در نوزادان،التهاب لثه دندان روکش شده،عفونت لثه و درمان آن،ورم لثه و درمان آن،تورم لثه و درمان آن،علت التهاب لثه و درمان آن،علت ورم لثه و درمان آن،ورم لثه دندان عقل،تورم لثه دندان عقل،درمان التهاب لثه دندان عقل
التهاب لثه ،التهاب لثه و درمان آن،التهاب لثه دندان عقل،التهاب لثه در کودکان،التهاب لثه در بارداری
در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب لثه صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.ژنژیویت یکی از بیماریهای بافت اطراف دندان ( Periodontal ) است . این دسته از بیماریها زمانی که التهاب و عفونت بافت اطراف دندان را تخریب می کنند بوجود می آیند.

التهاب لثه چیست

ژنژیویت (به انگلیسی: Gingivitis) یا التهاب لثه به حالتی گفته می‌شود که پلاک‌های دندانی در خط لثه تجمع پیدا می‌کند و باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می‌شود که گاهی خونریزی هم پیدا می‌کند. اگر این پلاک‌ها را هر روز با مسواک یا نخ دندان پاک نکنید به مرور سفت‌تر شده و ماده‌ای غیرقابل برداشت به نام جرم (رسوب دندانی) ایجاد می‌کند. در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری مزمن خواهد شد.در سال ۲۰۱۴ در مجلهٔ پژوهشی پزشکی یکپارچه مربوط به مرکز جهانی طب مکمل به چاپ رسید، مشخص شد گیاه گلنار فارسی نیز دارای تأثیر مثبت در درمان آفْت دهان می‌باشد. شاهین گوانجی در این تحقیق، اثر عصارهٔ الکلی و آبیِ گیاه گلنار فارسی را برروی آفْت‌های مینور مورد بررسی قرار داد که نتایج مطلوبی دریافت کرد. با تحریک مزمن باکتریایی، نسج لثه به تدریج از دندان‌ها جدا می‌شود و حفره‌هایی ایجاد می‌شود که در آنجا چرک تجمع پیدا می‌کند. با گسترش پلاک و جرم و تداوم تحریک بافت لثه، فرایند کنده شدن لثه‌ها از دندان‌هایتان بیش از پیش ادامه پیدا می‌کند. به این حالت پریودونتیت یا پیوره می‌گویند.

علائم التهاب لثه

از علائم شایع این بیماری تورم ، حساس بودن ، قرمزی و نرمی لثه ها در اطراف دندانها است .از دیگر علائم آن خونریزی لثه ها با تحریک کم یا به صورت خودبخودی ، بد بو شدن دهان و نفس ( Halitosis ) ، ندرتاً تب و در مواردی بدون درد می باشد .

دلایل التهاب لثه

بهداشت ضعیف دهان و دندان شامل عادات ناصحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌باشد. ذرات باقیمانده‌ی غذا می‌توانند باعث پوسیدگی و التهاب در نواحی که به آنها بی‌توجهی شده گردند. با گذر زمان این نواحی می‌توانند باعث بیماری‌های لثه شوند.بیماری لثه شایع‌ترین دلیل التهاب لثه است. اولین علامت آن ممکن است بصورت لثه‌های قرمز و متورم باشد که گهگاهی دچار خونریزی می‌شوند. با پیشرفت بیماری، ممکن است به دلیل ورم لثه دندان‌ها لق شوند.آبسه دندان یک دلیل بسیار شایع برای ورم موضعی لثه است. این وضعیت نشان دهنده‌ی عفونت در داخل و اطراف دندان است. آبسه دندان اغلب به دلیل عدم درمان پوسیدگی رخ می‌دهد که باعث پخش باکتری‌ها در سرتاسر دندان و عفونی شدن آن می‌گردد. نشانه‌های آن شامل درد، قرمزی، ورم لثه، ورم فک، ورم صورت، مزه‌ی شور در دهان و حساسیت دندان می‌باشند.این وضعیت زمانی رخ می دهد که بدن میزان مواد مغذی ضروری را جذب نمی‌کند. کمبود ویتامین ث، ریبوفلاوین و اسید فولیک ممکن است منجر به مشکلات لثه شود. مصرف غذاهای سرشار ار این مواد مغذی بسیار مهم است.التهاب لثه در دوران بارداری بسیار شایع است. این مشکل به دلیل تغییرات هورمونی در بدن رخ می‌دهد. در این دوران جریان خون به بافت لثه افزایش یافته و در نتیجه لثه‌ها حساس‌تر و متورم می‌گردند. تغییرات هورمونی مانع واکنش طبیعی بدن به باکتری‌های شده و بنابراین تجمع پلاک آسان‌تر می‌شود.درد و ورم لثه‌ها در حین دندان در آوردن در میان نوزادان بسیار شایع است. در طول این دوره کودکان دچار درد و بدخلقی می‌شوند. این علائم به مدت ۳ تا ۵ روز باقی می‌مانند و سپس با بیرون آمدن دندان از پوست از بین می‌روند.تبخال‌های داخل دهان بصورت تاول‌هایی هستند که بر روی لثه‌ها، کام دهان،‌ زبان، گونه‌ها و مرز لب شکل می‌گیرند. این تبخال ناشی از عفونت‌های ویروس هرپس سیمپلکس است. با مصرف مکمل‌های ویتامین ب می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.التهاب لثه می‌تواند یکی از اولین علائم سرطان خون باشد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطان خون به لثه نفوذ پیدا می‌کنند. سرطان خون توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش داده و در نتیجه التهاب لثه شدید می‌شود.سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و در نتیجه مبارزه با عفونت‌های لثه سخت‌تر می‌شود. احتمال ابتلا به عفونت لثه در یک فرد سیگاری دو برابر است. بهبود لثه‌ها با سیگار کشیدن بطور منظم به تاخیر می‌افتد.

علل التهاب لثه

از علل اصلی آن وجود پلاک روی دندانها ( حاوی ذرات غذائی ، میکروب ها و مخاط ) است .تغذیه نامناسب ، خصوصاً کمبود ویتامین ها که باعث بیماریهائی مثل اسکوربوت یا پلاگر می شوند . بیماریهای خونی مثل سرطان خون ، واکنش های نامطلوب داروئی مثل واکنش به داروهائی مثل فنی توئین و باربیتال و در معرض سرب و بیسموت قرار گرفتن از دیگر علل آن است.آسیب یا تروما به لثه ها به هر علتی ، مثل مسواک زدن شدید یا آب کشیدن شدید می تواند باعث ژنژیویت شود . دیابت کنترل نشده ، تغذیه نامناسب ، عفونت ها ، حاملگی و بهداشت نامناسب دهان و دندان از عوامل افزاینده خطر ژنژیویت هستند .بسیاری از افراد نیز در دوران بلوغ یا اوائل بزرگسالی به علت تغییرات هورمونی دچار ژنژیویت می شوند ، که ممکن است دائمی شده یا دچار عودهای مکرر شود . این بستگی به وضعیت سلامت و بهداشت دندانها و لثه شما دارد .

التهاب لثه ،التهاب لثه و درمان آن،التهاب لثه دندان عقل،التهاب لثه در کودکان،التهاب لثه در بارداری

درمان التهاب لثه

هدف اصلی کاهش التهاب لثه هاست . دندانها به صورت دقیق توسط دندانپزشک یا عوامل دخیل در بهداشت دهان و دندان پاک و تمیز می شود . دندانهای خود را خوب مسواک بزنید . روزانه با مسواک نرم پلاک های چسبیده را از دندان بزدائید . احتمال آسیب با مسواک نرم کمتر است .روزانه حداقل یک بار از نخ دندانهای موم دار یا بدون موم استفاده کنید. از خمیردندان فلوئوردار استفاده کنید و مراجعات منظم به دندانپزشک داشته باشید. در موارد خاص دندانپزشک با روشهای جراحی بافت ملتهب لثه را خارج می کند .آنتی بیوتیک در موارد عفونی و دهان شویه فلوئوردار نیز از موارد درمانی هستند در صورتی که کمبود ویتامین عامل آن باشد باید جبران شود . رژیم غذائی خاصی توصیه نمی شود .ازمصرف شیرینی و نوشیدنیهای شیرین خودداری کنید . شکر باعث تولید اسید در دهان و تخریب مینای دندان می شود . دندانهائی را که ردیف نیستند با مراجعه به پزشک ترمیم کنید و ابزار و وسایل ارتودنسی یا دندانپزشکی را بردارید . البته این با مشورت دندانپزشک باید صورت پذیرد .برداشتن پلاک از لثه ملتهب ممکن است راحت نباشد ، خونریزی و حساسیت لثه ها در عرض ۱ تا ۲ هفته بعد از شستشوی حرفه ای و مراقبت بهداشتی دقیق باید کاهش یابد . آب نمک گرم یا شستشوی با آنتی باکتریال ها تورم آن را کم می کند . از عوارض آن می توان عود ژنژیویت ، پریودونتیت ، عفونت یا آبسه لثه ها یا استخوانهای فک باشد . ژنژیویت حاد و زخم دهنده از عوارض بسیار نادر آن است .

درمان التهاب لثه با عصب کشی

عصب‌کشی در صورتی که ورم لثه به دلیل التهاب باشد، انجام می‌شود. با وجود برخی نگرانی‌ها، درمان عصب‌کشی دردناک نیست و درمان به موقع می‌تواند باعث حفظ دندانی شود که در غیر این صورت باید بطور کامل کشیده می‌شد. دندانپزشک درمان التهاب لثه با عصب کشی را با استفاده از بی‌حسی موضعی شروع می‌کند. سپس یک سوراخ در دندان ایجاد می‌شود که امکان دسترسی به مغز عفونی و بافت پوسیده‌ی دندان را فراهم می‌کند که با یک مایع ضد عفونی کننده‌ی مخصوص تمیز می‌شوند. به منظور پر کردن کانال ریشه بطور مناسب ممکن است نیاز به عریض کردن این ناحیه با استفاده از ابزار مخصوصی باشد.

درمان التهاب لثه با اصلاح مواد ترمیمی دندان

دندان‌های نامرتب یا روکش‌ها، بریج‌ها یا سایر مواد پرکننده دندان در صورتی که بطور نامناسب اجرا شده باشند، ممکن است باعث تحریک لثه‌ها شده و از بین بردن پلاک دندان را در طول مراقبت‌های روزانه‌ی دهان و دندان دشوارتر کند. اگر مشکلاتی در دندان‌ها یا ترمیم‌های دندان در ورم لثه‌ها نقش داشته باشند، ممکن است دندان پزشک اقدام به اصلاح این مشکلات کند.

درمان التهاب لثه با شستشوی موضعی

روغن‌های ضروری یکی از اجزایی هستند که در برخی از انواع دهان‌شویه‌هایی بدون نسخه یافته شده و برای استفاده‌ی موضعی مناسب می‌باشند. بسیاری از روغن‌های مورد استفاده در دهان‌شویه‌ها یا روی یک مسواک می‌توانند تاثیر مستقیمی در کاهش التهاب و باکتری‌هایی داشته باشند که باعث تورم می‌شوند.

درمان التهاب لثه با لیزر درمانی

یک روش برای ترمیم ورم لثه‌ها خلاصی از عفونت و بستن پاکت‌های عفونی بین لثه و دندان‌ها است. لیزر یک جایگزین با کمترین تهاجم برای جراحی لثه است. در این روش از یک لیزر دیجیتالی دندان به منظور از بین بردن باکتری‌های مضر و بافت‌های بیمار از پاکت لثه با عبور دادن نور لیزر از میان لثه و دندان استفاده می‌شود. در ابتدا از بی‌حسی موضعی به منظور از بین بردن هر گونه درد و ناراحتی احتمالی استفاده می‌شود. یک فیبر لیزر بسیار کوچک بین دندان و لثه قرار داده می‌شود و عفونت با حذف بافت‌های بیمار از بین می‌رود. سپس از یک جرم‌گیر اولتراسونیک و ابزار کوچکی جهت از بین بردن جرم از سطح ریشه‌ی دندان‌ها استفاده می‌شود. در آخر انرژی نور لیزر مجدداً بین لثه و دندان تابانده می‌شود.

درمان التهاب لثه با تمیز کردن عمقی دندان ها

دندانپزشک پلاک دندان را از طریق یک روش تمیز کردن عمقی به نام جرم‌گیری و تسطیح ریشهبه منظور درمان لثه‌های متورم از بین می‌برد. جرم‌گیری به معنی تراشیدن جرم از بالا و زیر خط لثه است. تسطیح ریشه باعث از بین رفتن لکه‌های زبر روی دندان و ریشه که در آنجا میکروب جمع می‌شود، خواهد شد و به حذف باکتری‌هایی که در بیماری نقش دارند کمک می‌کند. در برخی موارد ممکن است از لیزر جهت از بین بردن پلاک و جرم دندان استفاده شود. این روش می‌تواند منجر به خونریزی، تورم و ناراحتی کمتری در مقایسه با روش‌های سنتی تمیز کردن عمقی دندان‌ها گردد.

پیشگیری از التهاب لثه

برخی اقدامات پیشگیرانه وجود دارند که می‌توانند به جلوگیری از ورم و التهاب لثه‌ها کمک کنند: مراقبت از دهان و دندان: پس از وعده‌های غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. هر شش ماه یک بار جهت معاینه و تمیز کردن دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه نمایید. غذاهای بهتر بخورید: مراقب مواد غذایی مصرفی خود باشید تا از دریافت کلسیم، ویتامین ث و اسید فولیک کافی مطمئن شوید. پرهیز از تنباکو: توتون یا تنباکو بر روی بافت‌های نرم و حساس لثه‌ها تاثیر بسیار بدی می‌گذارد. آرامش: استرس باعث بالا رفتن کورتیزول می‌شود که احتمال التهاب در بدن از جمله در لثه‌ها را افزایش می‌دهد. نوشیدن مقدار زیاد آب: آب باکتری‌های خطرناک را از روی دندان‌ها می‌شوید.بهترین راه پیشگیری از جینجیویت رعایت بهداشت دهان و دندان است. از یک رژیم غذایی سالم تبعیت کنید و برای معاینه به طور مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان های خود را هر روز با خمیردندان حاوی فلوراید تمیز کنید.

داروهای التهاب لثه

گاهی برای درمان جینجیویت از دارودرمانی استفاده می شود. دهانشویه ضد باکتری حاوی کلرهگزیدین می تواند برای ضدعفونی دهان به کار می رود. آنتی بیوتیک های خوراکی نیز برای درمان التهاب لثه تجویز می شوند. دوکسی سیکلین، یک آنتی بیوتیک، می تواند مانع از آسیب به دندان توسط آنزیم ها شود.

درمان التهاب لثه با جراحی

جراحی فلاپ لثه روشی است که در آن قسمتی از لثه برداشته می شود تا پلاک حذف شود. سپس لثه در جای خود قرار می گیرد و بخیه می شود. پیوند استخوان و بافت زمانی استفاده می گردد که آسیب به فک و دندان بیش از حد باشد.

عوارض التهاب لثه

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها و موسسه ملی تحقیقات دندانپزشکی گزارش داده اند که بیماری های لثه با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی، سکته، و بیماری های ریوی در ارتباط هستند. در عین حال، ابتلا به بیماری لثه در زنان باردار خطر زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن را افزایش می دهد.

درمان خانگی التهاب لثه

می‌توانید با مالیدن پالپ گیاه آلوئه ورا به لثه‌ها، تورم لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بعد از اتمام کار، دهان را با آب خالص شستشو دهید.مقداری جوش شیرین را با آب گرم ترکیب کنید و بعد از مسواک زدن، لثه‌‌های خود را با این محلول ماساژ دهید. از این روش به مدت 6 تا 75 روز استفاده کنید و نه بیشتر. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن علائم بیماری التهاب لثه دارد. بهتر است از مواد غذایی دارای فیبر و ویتامین ث بیشتر استفاده کنید. برای نتیجه گرفتن از این مورد می‌توانید مواد حاوی فیبر از جمله هویج، بروکلی و انواع فلفل ها را برای چند دقیقه بجوید تا دندان‌های شما تمیز شوند. عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل حداقل روزی ۳ بار تکرار شود. ضماد تهیه شده از زنجبیل و نمک را روی قسمت های ملتهب بمالید. غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی ۲ بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد. برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید. اگر مقداری از روغن میخک را به پنبه ای آغشته کنید و آن را به منطقه ای از لثه که دچار درد و ناراحتی شده است بمالید ،به کاهش درد در آن ناحیه کمک زیادی خواهد کرد. همچنین می توانید خود گیاه میخک را در ناحیه ای که درد می کند قرار دهید. سپس آن را فشار دهید تا روغن آن خارج شود. می توانید این کار را برای مدت 30 دقیقه ادامه دهید تا درد کم شود. دم کرده نعناع، نوشیدنی آرام بخشی است که می تواند برای تسکین دردهای ناشی از ناراحتی های لثه به کار رود. برای این منظور می توانید یک قاشق غذاخوری برگ نعنای خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و آن را هم بزنید. سپس آن را در دهان ریخته و کمی نگه دارید. این کار باعث تسکین درد لثه می شود. درمان فوق العاده عالی عفونت لثه درخانه با نوشیدن یک لیوان آب کرن بری در روز از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری کنید. البته توجه کنید که در این مورد باید حتما از آب کرن بری خالص و بدون افزودنی و شکر استفاده شود. ترکیب آب کرن بری با میوه‌های دیگر نیز تاثیر آن را کاهش داده و شما را به نتیجه مورد نظر نمی‌رساند.چند قطره روغن نعناع را در یک لیوان آب گرم بریزید و دهان خود را با این محلول شستشو دهید. می‌توانید از این درمانی خانگی ساده و بی دردسر هر روز استفاده کنید تا عفونت و تورم لثه کاهش بیابد.

بیشتر بخوانید : سرطان لثه چیست ♥ ورم لثه در کودکان ♥ التهاب گلو بعد از استفراغ ♥ التهاب گوش میانی سرگیجهالتهاب زبان در بارداری

سردرد تنشی

سردرد تنشی

سردرد تنشی ,سردرد تنشی یا هیجانی,سردرد تنشی مزمن,سردرد تنشی عصبی,سردرد تنشی و سرگیجه,سردرد تنشی و حالت تهوع,سردرد تنشی درمان خانگی,سردرد تنشی یا عروقی,سردرد تنشی یعنی چه,سردرد تنشی و عصبی,درمان سردرد تنشی یا هیجانی,علائم سردرد تنشی یا هیجانی,راه های درمان سردرد تنشی یا هیجانی

سردرد تنشی

توضیحاتی در مورد سردرد تنشی

علائم سردرد های تنشی عبارتند از: • سردرد ثابت است و ضربانی نیست. معمولا درد و فشار در هر دو طرف سر احساس می شود. • احساس فشار در سر به گونه ای که شما حس می کنید که سر شما در داخل یک گیره قرار دارد و به آن فشار وارد می شود. • احساس درد در شقیقه ها، پشت سر و گردن این درد با سردرد میگرنی متفاوت است. سردرد میگرنی معمولا به صورت ضربانی است و در یک طرف سر رخ می دهد. سردرد های تنشی تمایل دارند که هر چند وقت یک بار بروز کنند، به ویژه اگر تحت فشار های کاری و استرس باشید. درد سردرد های تنشی معمولا آنقدر شدید نمی شود که در کار و یا زندگی اجتماعی شما اختلالی جدی ایجاد کند. البته ممکن است برای برخی افراد بسیار شدید و یا طولانی باشد. تشخیص سردرد تنشی چگونه است؟ پزشک برای تشخیص سردرد تنشی معمولا شما را معاینه می کند و بعد چند سوال در مورد سلامت و سبک زندگی شما می پرسد.

سردرد تنشی عصبی

بیشتر سردردها تنشی هستند. این گونه سردردها تمایل دارند که هر چند وقت یک بار اتفاق بیافتند. اگر شما تحت فشار و یا استرس باشید فاصله زمانی بروز این گونه سردردها کوتاه‌تر می‌شود. معمولا این گونه سردردها نشانه چیز خطرناکی نیستند. اما می‌توانند بسیار دردناک و آزاردهنده باشند و باعث اختلال در زندگی روزمره شوند.

سردرد تنشی مزمن

سردرد های تنشی می‌توانند از 30 دقیقه تا یک هفته طول بکشند. اگر شما در طول یک ماه بیش از 15 روز و به مدت سه ماه متوالی سردرد داشتید، ممکن است شما به سردرد تنشی مزمن مبتلا شده باشید. این گونه سردرد می‌تواند به استرس و افسردگی منجر شود که افسردگی و استرس به نوبه خود می‌توانند منجر به بروز سردرد بیشتری شوند.حدود 4 نفر از هر 100 نفر در ایالت متحده آمریکا به سردرد تنشی مزمن مبتلا هستند. علائم آن می‌تواند از کودکی شروع شود اما بیشتر افراد در سنین میانسالی با این مشکل مواجه می‌شوند. برخی از افراد به صورت همزمان از سردرد تنشی و سردرد میگرنی رنج می برند.

سردرد تنشی یا هیجانی

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سردرد تنشی می شود. کارشناسان پیش از این گمان می کردند که تنش یا اسپاسم عضلات گردن، سر و صورت در بروز این سردرد ها نقش دارند. در حال حاضر آنها فکر می کنند که تغییراتی در مواد شیمیایی مغز ممکن است به بروز اینگونه سردرد ها بیانجامد. سردرد های تنشی یکی از شایعترین انواع سردرد هستند. این گونه سردردها می توانند به علت استرس، افسردگی، گرسنگی و یا فشار های عضلانی بروز کنند. سردرد تنشی ممکن است به صورت ناگهانی و یا به صورت آرام آرام رخ بدهد.

درمان خانگی سردرد تنشی

کلاس‌های مدیریت استرس: این کلاس‌ها می‌توانند راه‌هایی برای مقابله با استرس و چگونگی کاهش تنش به شما بیاموزند. بیوفیدبک: این یک تکنیک آرام‌سازی است که به شما آموزش می‌دهد درد و استرس را مدیریت کنید. درمان رفتاری شناختی (CBT :(CBT یک گفت‌وگو درمانی است که به شما کمک می‌کند وضعیت‌هایی را که باعث استرس، اضطراب و تنش‌تان می‌شوند، شناسایی کنید. چند بار در روز به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، یک پد حرارتی یا بسته‌ی یخ روی سرتان بگذارید. برای شل‌کردن عضلات سفت و کشیده، درون وان آب گرم بروید یا دوش آب گرم بگیرید. طرز نشستن و ایستادن‌تان را اصلاح کنید. برای جلوگیری از خستگی چشم در هنگام کارکردن با رایانه، به‌طور منظم به چشم‌هایتان استراحت دهید. با این حال ممکن است این تکنیک‌ها نتوانند مانع عود تمام سردردهای تنشی شوند.

درمان گیاهی سردرد تنشی

استنشاق عطر روغن نعنا یا روغن اسطوخودوس ممکن است موجب کاهش سردرد شود (روغن اسطوخودوس نباید خوراکی خورده شود.)استرس یکی از دلایل اصلی این سردرد هاست. کاهش تنش ماهیچه ها می تواند باعث کاهش درد شما شود. افرادی که دچار سردرد تنشی می شوند معمولا به صدا و نور نیز حساس ترند. در یک اتاق با نور بسیار کم استراحت کنید. چشمانتان را ببندید و به گردن، پشت و شانه هایتان استراحت دهید.

سردرد تنشی چیست

سردردهای تنشی و عصبی را ناشی از تنش‌های روحی و روانی دانست که معمولاً‌ در زنان شایع‌تر است. برخی آمارها حاکی از شایع بودن این سردرد نسبت به سردردهای دیگر است اگر چه آمارهای دیگر از شایع بودن این سردرد بعد از سردرد میگرنی حکایت دارد. وی افزود: این سردردها معمولاً کیفیت فشاردهنده دارند و فرد مبتلا می‌گوید انگار در سرم فشاری است یا باندی کشی دورتادور سرم بسته‌اند و آن را فشار می‌دهند. این نورولوژیست اظهار داشت: سردردهای تنشی و عصبی معمولاً حالت ضربان‌دار ندارد مگر در موارد شدید و مزمن که در اوج شدت ممکن است حالت ضربان‌دار پیدا کند و گاهی با سردردهای میگرنی اشتباه گرفته می‌شود. وی افزود: این سردرد معمولاً در کل سر احساس می‌شود ولی شروع آن از قسمت‌های مختلف سر و صورت مانند پس سر و ناحیه پیشانی است.

درمان سردرد تنشی در طب سنتی

طب سوزنی: این یک درمان جایگزین است که می‌تواند با فروبردن سوزن‌های بسیار ریز در مناطق خاصی از بدن، باعث کاهش استرس و تنش شود. برخی از مکمل های غذایی نیز ممکن است به کاهش و تسکین سردرد تنشی کمک کنند. با این حال از آنجا که درمان‌های جایگزین می‌توانند با داروهای متداول تداخل پیدا کنند، قبل از مصرف آنها حتما باید با پزشک‌تان مشورت کنید. به گفته‌ی مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، مکمل‌های زیر می‌توانند به پیشگیری از سردردهای تنشی کمک کنند: باتربور؛ کوآنزیم کیوتن؛ بابونه گاوی؛ منیزیم؛ ریبوفلاوین (ویتامین B۲).

درمان دارویی سردرد تنشی

اکثر افراد برای درمان سردردهاب تنشی از قرص های مسکن بدون نسخه استفاده می کنند. اما اگر شما بیش از سه نوبت در طول هفته از این قرص ها استفاده کنید ممکن است با سردرد ارجاعی مواجه شوید. این نوع از سردرد با سردرد تنشی متفاوت است. این نوع سردرد معمولا زمانی شروع می شود که قرص های مسکنی که مصرف کرده اید اثر خود را از دست بدهند، که همین قضیه باعث می شود شما مجبور به مصرف قرص های مسکن بیشتری شوید. بعد از مدتی، اگر شما قرص های مسکن مصرف نکنید با سردرد مواجه خواهید شد. در صورتی که شما با سردرد تنشی مواجه باشید ممکن است پزشک دارو های ویژه ای را برای شما تجویز کند.

تفاوت سردرد تنشی با میگرن

اولین گام برای به دست آوردن بهترین درمان این است که بدانید چه نوع سردرد دارید. سردردهای تنشی شایع ترین است – 90٪ از سردرد ها در این دسته قرار دارند. اما سردرد میگرنی شایع نیست. حدود 12 درصد از مردم دچار آن ها می شوند. اما آنها می توانند بسیار خسته کننده باشند و از 4 تا 48 ساعت طول بکشند. طول، شدت، موقعیت درد و علائم می تواند بسیار متفاوت باشد، اما تنها میگرن می تواند شما را در رختخواب قرار دهد.

درمان سردرد تنشی با ماساژ

ماساژ می تواند باعث کاهش درد شما شود، همچنین می تواند برای از بین بردن استرس و تنش ها موثر باشد. از فرد دیگری بخواهید به آرامی سر، گردن و ماهیچه های شانه تان را ماساژ دهد. یا خودتان ان را انجام دهید. نقطه دردناک را به سر انگشتانتان به آرامی برای چند ثانیه ماساژ دهید.

سردرد تنشی در کودکان

اکثر سردردها طی بیماری های ویروسی و تب رخ می دهند. با این وجود سردرد می تواند نخستین علامت یک بیماری وخیم نظیر مننژیت یا تومور مغزی باشد. در بعضی کودکان خواب کمتر از حد معمول و یا پریدن ناگهانی ازخواب منجر به سردرد می شود. در برخی بچه ها تشنگی ، ضربه به سر ، تماشای بیش از حد تلویزیون یا کامپیوتر ، عفونت های گوش ، سینوزیت ، عفونت های ادراری ، سرماخوردگی ، آنفلوآنزا ، عدم خوردن یک وعده غذایی در روز که منجر به پایین آمدن سطح قند خون می شود. از دیگر عوامل می توان به استرس، اضطراب و ترس در خانه و یا مدرسه، توده مغزی، فشار خون بالا، مشکلات دندان، مشکلات چشمی، مشکلات مفصل گیجگاهی– فکی، هیجان، مسافرت، مصرف شکلات و گوشت‌های آماده مثل سوسیس و کالباس به دلیل داشتن نیترات اشاره کرد. گاهی اوقات سردرد در کودکان خصوصا سردرد میگرنی منشا ارثی دارد و در صورت وجود این نوع سر درد در پدر و مادر و دیگر افراد خانواده احتمال وقوع آن در کودک بیشتر می‌شود. خستگی عضلات سر و گردن در کودکان که بیشتر به علت انجام تکالیف یا نگاه کردن تلویزیون در وضعیت دراز کشیده اتفاق می افتد، نیز می تواند منجر به سردرد در کودکان شود.

سردرد تنشی

برخی از افراد حتی بعد از مصرف دارو نیز باز مقداری احساس سردرد می کنند. اما با درمان سردردهای تنشی احتمالا تعداد دفعات بروز آن کمتر شده و هنگامی که بروز می کنند نیز احتمالا بسیار شدید و آزار دهنده نخواهند شد. برای پیشگیری از سردرد تنشی می توانید اقدامات زیر را انجام دهید: • سعی کنید استرس را کاهش دهید • مطمئن شوید که خواب، ورزش و تغذیه شما کافی، سالم و برطبق یک برنامه منظم باشد. • مطمئن شوید که حالت بدن شما در هنگام نشستن، بلند شدن، ایستادن و راه رفتن مناسب است. • سعی کنید در هنگام استفاده از کامپیوتر به چشم های خود فشار نیاورید. • اگر با اضطراب و افسردگی مواجه هستید سعی کنید برای درمان آنها اقدام کنید. • سعی کنید از سردرد های خود یادداشت برداری کنید. هر دفعه که احساس سردرد می کنید تاریخ، ساعت و کاری را که انجام داده اید و حس می کنید منجر به سردرد شما شده است و همچنین حسی که قبل از شروع سردرد داشته اید را بنویسید. این یادداشت ها می توانند به شما و پزشک کمک کنند تا بتوانید دلیل سردرد را پیدا کنید. پزشک می تواند از روی این یادداشت ها طرح درمانی مناسبی را برای شما آماده کند.

بیشتر بخوانید : سردرد یک طرفه سمت چپ ♥ سردرد پشت سر نشانه چیست ♥ سردرد پشت سر سمت راست ♥ سردرد میگرنی چیستسردرد پیشانی در کودکان

میخچه

میخچه

میخچه ,بیماری میخچه,میخچه در بارداری,علائم میخچه,درمان میخچه,درمان میخچه با طب سوزنی,مواد غذایی مناسب برای درمان میخچه,میخچه را چگونه درمان کنیم,میخچه در کودکان,میخچه در بزرگسالان,میخچه در نوزادان,میخچه در بهار,میخچه در تابستان,میخچه در پاییز,میخچه در زمستان,آشنایی با میخچه,همه چیز در مورد میخچه,میخچه واگیردار است
میخچه,بیماری میخچه,میخچه در بارداری,علائم میخچه,درمان میخچه,درمان میخچه با طب سوزنی

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد میخچه پا صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیردپوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک‌ ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می ‌دهد و این واکنش‌ها به صورت ‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و … بروز می کنند.میخچه هم به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است.گاهی توجه نکردن به پوشش و حفظ بهداشت پاها که قلب دوم ما هستند، می ‌تواند باعث ایجاد ناراحتی و درد در آن ناحیه شود.این ضایعه‌ ای پینه ‌‌ای ‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌ تر پوست کف دست و پا ایجاد می ‌شود. این ضایعه زمانی به وجود می ‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می ‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت ‌های تولید کننده این ضایعه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید این ضایعه می ‌کند. مکانی که این ضایعه ایجاد می ‌شود، باعث ایجاد این ضایعه های نرم و سخت می‌ شود. انواع سخت معمولا در سطوح خشک و مسطح پوست و انواع نرم آن بین انگشت‌ های نزدیک ایجاد می ‌شوند.

میخچه پا چیست

این ضایعه محافل کوچک سخت، کلفت شدن پوست است. این ضایعه اغلب در پا ، به خصوص در بالا و کناره های انگشتان پا، کف پا و حتی بین انگشتان پا بوجود می آید. همچنین می توانند در قسمت های دیگر بدن نیز ایجاد شود. شایع ترین علت این ضایعه در پا راه رفتن است و یا بعلت پوشیدن کفش بد است. حتی اگرمدت بسیار طولانی کفش های تنگ یا پاشنه بلند بپوشیم باعث ایجاد این ضایعه می شود دیگر علل ممکن راه رفتن بدون پوشیدن کفش، پوشیدن کفش بدون جوراب، و یا در فعالیت های ورزشی که پا تحت فشار قرار می گیرد. کسانی که دارای غدد عرق آسیب دیده، زخم و یا زگیل روی پای خود دارند احتمال بیشتری برای مبتلا شدن به این ضایعه بیش از دیگران است. همچنین، افراد مبتلا به دیابت و یا کسانیکه جریان خون ضعیفی در پا دارند بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از این ضایعه هستند. در چنین افرادی، این ضایعه باید توسط پزشک درمان شود

فرق پینه با میخچه

اگر ضخیم شدن پوست، در قسمت زیر پا اتفاق بیافتد، به آن پینه می گویند. پینه نسبت به این ضایعه بزرگ تر و پهن تر بوده و مرز کاملا مشخصی ندارد. پینه و این ضایعه کف پا معمولا در زیر پا (کف پا) و در قسمت استخوانی زیر استخوان ها تشکیل می شوند.

از پینه ها کوچک ترند

معمولا (نه همیشه) یک مرکز سفت دارند

یک مرکز سفت احاطه شده توسط پوست ملتهب دارند

میخچه ها معمولا (نه همیشه) در مناطقی از پوست ایجاد می شوند که تحمل وزن را بر عهده ندارد.

میخچه ها اگر فشار داده شوند، دردناک اند

پینه ها عموما دردناک نیستند

پینه ها معمولا بزرگ تر از میخچه ها بوده و در اشکال مختلفی به وجود می آیند

پینه ها معمولا در کف پا ، به خصوص در زیر پاشنه و توپی پا، در کف دست ها و همچنین روی زانو ها ایجاد می شوند.

شیوع میخچه پا

این ضایعه در میان زنان شایع ‌تر از مردان است. زن ‌ها به دلیل پوشیدن کفش ‌های نوک ‌تیز و پاشنه‌ بلند و تحت فشار قرار گرفتن پاها و انگشتان بیشتر به این ضایعه مبتلا می ‌شوند. این ضایعه معمولا با درد و تورم همراه است. پوشیدن کفش‌ های تنگ یا شل هم به دلیل سایش پا با کفش ممکن است باعث بروز این ضایعه شود.

افرادی که دچار ناهنجاری‌ های استخوانی هستند هم در معرض خطر ابتلا به میخچه قرار دارند.

افراد دیابتی در مقابل مشکلات پوستی بسیار آسیب ‌پذیرند و به سرعت از این ناحیه دچار دردسر می‌ شوند. پس توصیه می ‌شود این بیماران از کفش‌ های مناسب و اندازه پای خود استفاده کنند و همیشه مراقب بهداشت پای خود باشند.علاوه بر این، ورزشکاران از جمله فوتبالیست‌ها، کوهنوردان و نیز کسانی که دچار انحراف کف پا هستند، استعداد بیشتری برای ابتلا به این ضایعه دارند.

پیشگیری از میخچه پا

این ضایعه از آن دست بیماری ‌هایی است که اگر مراقب باشید هیچ وقت به سراغ تان نمی‌ آید.این ضایعه در اثر قرار گرفتن در معرض فشار و سایش ایجاد می ‌شود پس در اولین قدم سعی کنید از پوشیدن کفش‌ های تنگ و نوک تیز و پاشنه بلند خودداری کنید.همیشه جوراب مناسب به پا کنید و پاهای خود را با نرم‌ کننده‌ها و مرطوب‌ کننده‌ها نرم نگه دارید. شستن مرتب پاها و خشک کردن آن ها را فراموش نکنید. این راهکارها شاید در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، ولی نقش بسیار موثری هم در پیشگیری و هم در درمان این ضایعه دارد.

میخچه,بیماری میخچه,میخچه در بارداری,علائم میخچه,درمان میخچه,درمان میخچه با طب سوزنی

درمان میخچه پا

در صورت باقی ماندن این ضایعه و دردناک شدن آن، باید به پزشک مراجعه کنید تا از خطر عفونت آن جلوگیری کنید. پزشک در مطب، این ضایعه را با یک چاقوی جراحی برمی ‌دارد. این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود، چون انجام آن توسط افراد ناوارد، باعث عفونت و عود مجدد این ضایعه می ‌شود به عنوان یکی از درمان‌های موثر این ضایعه به فریز کردن می ‌توان اشاره کرد که در این روش پزشک این ضایعه را با نیتروژن مایع فریز می ‌کند که ممکن است به خاطر انجماد پا، کمی دردناک باشد.یکی دیگر از درمان‌ هایی که موثر بودن آن به اثبات رسیده است، استفاده از درمان سنتی سیر است. در این روش توصیه می ‌شود یک حبه سیر را له کرده و به صورت مرهم روی این ضایعه قرار دهید و این کار را چندین بار انجام دهید. در صورت تداوم این عمل، این ضایعه به کلی از بین می ‌رود.البته در کنار همه این درمان ‌ها، اصلاح راه رفتن، استفاده از کفش مناسب و رعایت بهداشت پاها هم به درمان این ضایعه کمک می ‌کند.با تمام این حرف‌ ها، گاهی برخی از افراد ترجیح می ‌دهند با این ضایعه کنار بیایند. البته درست است که این ضایعه برای سلامتی انسان خطری ندارد، ولی به مرور زمان می ‌تواند دردناک شده و باعث ناراحتی فرد شود.علاوه بر این، در صورتی که پس از مدتی، درمان صورت نگیرد، با ضخیم شدن پوست، به تدریج بدن، محل این ضایعه را بیگانه تلقی می‌ کند و باعث ایجاد زخم‌ هایی در آن ناحیه می‌ شود و در نهایت منجر به عفونت آن می ‌گردد. پس بهتر است تا کار به جاهای وخیم ‌تر نرسیده است، دست به کار شوید.

علت میخچه پا

از دلایل اصلی سایش و فشار، کفش های تنگ با طراحی نامناسب اند باعث ایجاد این ضایعه در روی انگشتان یا سمت بیرونی انگشت کوچک می شوند. انتخاب کفش مناسب می تواند یکی از راه های پیشگیری از این ضایعه باشد. دویدن و راه رفتن بیش از حد نیز باعث ایجاد پینه در کف پا می شود. اگر فرد دارای انگشتان برجسته و استخوانی، پوست نحیف یا هر نوع بدشکلی پا که باعث سایش بیشتر پا به داخل کفش شود باشد، احتمال ایجاد پینه و این ضایعه بیشتر خواهد بود.

درمان میخچه پا با سنگ پا

ماساژ دادن این ضایعه و قسمت های مجاور آن با سنگ پا یک درمان موثر است. سنگ پا پوست سخت را از بین برده، درد را کاهش میدهد و سریع خوب می شود قبل از رفتن به رختخواب، پای خود را در آب گرم به مدت 10 دقیقه خیس کنید تا پوست سخت نرم شود سپس سنگ پا را به آرامی از جلو وعقب در منطقه آسیب دیده 3-5 دقیقه مالش دهید سپس با یک توپ پنبه ای به محل روغن کرچک بزنید و رویش را بپوشانید تا یک شب بماند چند روز این کار را انجام دهید تا بطور کامل از بین برود

سرکه سفید

سرکه سفید شیوه درمانی بسیار عالی برای درمان این ضایعه است. سطح اسیدیته سرکه سفید به نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، ضد قارچ است و خواص ضد باکتریایی آن خطر ابتلا به عفونت را کاهش میدهد. قبل از رفتن به رختخواب، یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب مخلوط کنید تا رقیق شود سپس با وسیله نرمی بر روی این ضایعه بمالید صبح روز بعد پوسته پوسته می شود آن را با سنگ پا تمیز کنید و سپس روغن زیتون یا روغن نارگیل بمالید هر روز یکبار این کار را انجام دهید تا این ضایعه بطور کامل از بین برود.

جوش شیرین

جوش شیرین لایه بردار طبیعی است که پوست مرده این ضایعه را از بین می برد ، همچنین ضد قارچ است و خواص ضد باکتریایی آن به پیشگیری از عفونت کمک میکند 2-3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را مقداری آب گرم اضافه کنید. پای خود را در این محلول برای 10 تا 15 دقیقه فرو ببرید. منطقه مبتلا را با سنگ پا مالش دهید تا پوست مرده از بین برود یا با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو وکمی آب خمیر درست کنید. در منطقه آسیب دیده مالیده و رویش را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی کرده و با سنگ پا لایه برداری میکنیم

درمان میخچه پا با لیمو

یکی دیگر از شیوه های درمان این ضایعه خود لیمو است. اسید موجود در لیمو برای نرم کردن پوست سخت است که باعث می شود میخچه از بین برود آب لیموی تازه را روی میخچه زده و میگذاریم خشک شود حداقل روزانه سه بار این کارر ا انجام دهید . روش دیگر، خیس کردن دو قطعه از میخک در یک قاشق غذاخوری آب لیمو به مدت 15 دقیقه است . میخک باید کاملا حل شود وقتی مالیدیم میگذاریم درمعرض هوا خشک شود روزی چند بار این کاررا انجام می دهیم شیوه دیگر: مخلوط یک قاشق چای خوری مخمر آبجو با کمی آب لیمو یک خمیر درست می کنیم . برروی میخچه زده، با نوار زخم بندی پوشش می دهیم ، و یک شب بماند تا زمانیکه بهبود پیدا کرد میتوانید هرکدام از این روشها را استفاده کنید

درمان میخچه پا با سیر

سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی است و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید است. همچنین، خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن از عفونت جلوگیری می کند. نصف سیر را در محل میخچه مالیده . اجازه دهید پوست خشک شود ، با یک نوار زخم بندی ببندید و یک شب بماند. صبح روز بعد،پانسمان را باز کرده و پای خود را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تا زمانی که میخچه از بین می رود تکرار کنید روش دیگر، دو تا سه حبه سیر را به قطعات کوچک برش داده ، کمی نمک ریخته بزنید و رویش را بندید سه روز بماند بعد از سه روز میخچه از بین می رود در صورت نیاز این روش را دوباره تکرار کنید . گزینه دیگر این است که دو حبه سیر، کمی سرکه را بطور مستقیم روز میخچه می مالیم . با قرار دادن یک توپ پنبه روی آن را با نوار زخم میبندیم . مدت دو تا سه ساعت و سپس پانسمان را برداشته و تمیز میکنیم چند هفته این کار را انجام دهید

درمان میخچه پا با روغن سقز

سقز ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان میخچه کمک کند. این روغن به پوست به سرعت نفوذ میکند، بنابراین سریعتر درمان میشود قرار دادن یخ در یک پارچه نازک و ماساژ منطقه آسیب دیده با آن را برای دو دقیقه. خشک کردن منطقه و مالش با روغن سقر در محل مورد نظر و رویش را می بندیم شب این کار رامیکنیم و تا صبح میماند روش دیگر، کمی روغن نارگیل خالص را در مایکروویو ذوب کرده. مخلوط را در یک قاشق غذاخوری روغن سقز و دو قاشق غذاخوری روغن کافور میریزیم تا سرد شود سپس پای خود را در آب گرم بمدت چند دقیقه گذاشته این کرم را میزنیم. .بقیه کرم را در یک ظرف در بسته گذاشته روزی 2-3 بار تکرار میکنیم .

درمان میخچه پا با پایاپا

پاپایا یکی دیگر از درمان بسیار آسان و موثر برای از بین بردن میخچه پا است. چندین آنزیم در پاپایا وجود دارد که به نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، هر گونه درد و ناراحتی را تسکین و حتی به بهبود سریعتر میخچه کمک میکند شیوه استفاده: رنده یک قطعه کوچک از پاپایا خام و تهیه آب آن به محل میخچه آب آن را مالیده و با نوار زخم میبندیم تا صبح بماند سپس صبح رو ز بعد با سنگ پا به آرامی لایه برداری میکنیم تا زمان بهبودی میتوانید تکرار کنید

شیرین بیان

در آیورودا، شیرین بیان برای درمان میخچه در پا تاثیر شگفت انگیزی دارد یک قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را با روغن خردل مخلوط کنید تا خمیرشود این خمیر را بر روی منطقه آسیب دیده قبل از رفتن به رختخواب بزنید و با باند ببندید . صبح روز بعد، پانسمان را باز کرده و با آب ولرم این منطقه را بشوئید این کار را هر شب تا زمانی که میخچه نرم و کوچک شود انجام دهید

زردچوبه

یکی دیگر از درمان خوب زردچوبه است. با توجه به ماهیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین، درد را کاهش و به سرعت بهبود دهد یک قاشق چای خوری زردچوبه و کمی عسل مخلوط کنید تا خمیر شود به محل آسیب دیده بزنید . بگذارید خشک شود دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که درمان شود ادامه دهید یکی دیگر از گزینه ها: مخلوط یک قاشق چای خوری از ژل آلوئه ورا را با نصف قاشق چای خوری زرد چوبه مخلوط کرده روی میخچه گذاشته.پانسمان کنید تا صبح بماند . صبح روز بعد، پوست نرم را با سنگ پا مالش داده و کرم مرطوب کننده بزنید .

آناناس

برای  درمان میخچه، پوست آناناس موثر تر از گوشت  آن است. پوست  آن حاوی آنزیم های خاصی است که به نرم کردن میخچه کمک میکند.یک مربع کوچک از پوست آناناس تازه را ببرید قسمت داخلی ان را برروی میخچه قرار دهید با یک بانداژ ببندید یا جوراب بپوشید و یک شب بماند صبح روز بعد این بانداژ را برداشته ناحیه را بشوئید و روغن  نارگیل بزنید هر شب بمدت یک هفته این کاررا انجام دهید (منبع : سلام دکتر)

درمان میخچه پا با تراشیدن

متخصص بیماری‌های پا می‌تواند با استفاده از دستگاه مخصوص، پوست ضخیم شده ی یک میخچه یا پینه را بردارد. با بریده شدن میخچه یا پینه و برداشته شدن فشار از بافت های زیرین، درد معمولا کاهش قابل توجهی پیدا می کند. در برخی موارد، جلسات منظم یا مکرر برای تراشیدن نیاز است. با برداشته شدن میخچه یا پینه، اگر از کفش مناسب استفاده شود، ممکن است این عارضه دیگر باز نگردد. یک کرم مرطوب کننده اگر به طور منظم بر روی پینه یا میخچه ی بریده شده استعمال شود، پوست را نرم نگاه داشته و ماساژ آن را ساده تر می کند.

بیشتر بخوانید : خار پاشنه چیست ♥ میخک پا چیست ♥ درد پاشنه پا نشانه چیست

ایست قلبی

ایست قلبی

ایست قلبی ,ایست قلبی در جوانان,ایست قلبی در خواب,ایست قلبی میلاد راستاد,ایست قلبی و مرگ ناگهانی,ایست قلبی جنین,ایست قلبی و کما,ایست قلبی تنفسی,ایست قلبی از میلاد راستاد,ایست قلبی میلاد,علت ایست قلبی در جوانان

ایست قلبی

توضیحاتی در مورد ایست قلبی

درمان سریع ایست قلبی با دستگاه شوک الکتریکی (موسوم به دِفیبریلاتور) می تواند موجب نجات جان بیمار شود. از دِفیبریلاتورهای خارجی خودکار (automated external defibrillators; AEDs) که اغلب در اماکن عمومی یافت می شوند می تواند در موارد بروز ایست های قلبی در این امکان استفاده کرد. اکثر ایست های قلبی در اثر آریتمی موسوم به فیبریلاسیون (لرزش) بطنی ایجاد می شوند که در آن، بطن های قلب به طور بسیار سریع و نامنظم به ضربان در می آیند و قلب خون بسیار کمی را به بدن می فرستد و یا میزان خون مزبور به صفر می رسد. آهسته شدن شدید ضربان قلب و نیز عدم پاسخ عضله قلب به تکانه ها (سیگنال ها)ی الکتریکی هم موجب ایست های قلبی می شوند

علت ایست قلبی

ایست های قلبی،‌ متوقف شدنِ ناگهانی و غیرمنتظره‌ی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری است. ایست های قلبی معمولا نتیجه‌ی اختلال الکتریکی در قلب است که عمل پمپاژِ آن را مختل و رسیدن جریان خون را به سایر اندام‌ها متوقف می‌کند. ایست قلبی، اورژانسی است. اگر سریعا مورد درمان قرار نگیرد، باعث مرگ ناگهانی می‌شود. اما با مراقبت‌های پزشکیِ سریع و مناسب، ممکن است فردی که دچار این عارضه شده است، زنده بماند. انجام احیای قلبی ریوی (CPR)، درمان با دستگاه شوک یا حتی تنها فشار روی سینه، می‌توانند شانس زنده ماندن را تا رسیدنِ اورژانس، افزایش بدهند.

علائم ایست قلبی

معمولاً نخستین علامت ایست های قلبی، بی هوش شدن است که به غش شباهت دارد. در همین زمان، اغلب تنفس قطع می شود و ضربان قلب (یا نبض) از بین می رود. در بعضی از افراد بلافاصله قبل از غش کردن، ضربان قلب نامنظم یا گیجی احساس می شود. منگی‌ کوتاه‌مدت‌ و به‌ دنبال‌ آن‌ غش‌ کردن‌ و از دست‌ دادن‌ هوشیاری‌ نبض‌ لمس‌ نمی‌شود. تنفس‌ نیز معمولاً متوقف‌ می‌شود. پوست‌ به‌ رنگ‌ آبی‌ ـ سفید در می‌آید. مردمک ها نیز گشاد می‌شوند. تشنج‌ گاهی‌ از دست‌ رفتن‌ کنترل‌ ادرار و مدفوع‌ غش‌ کردن‌ ساده‌ در نگاه‌ اول‌ ممکن‌ است‌ شبیه‌ ایست‌ قلبی‌ به‌ نظر آید، اما در غش‌ کردن‌ ساده‌ نبض وجود دارد و تنفس‌ قطع‌ نمی‌شود.

دلایل ایست قلبی

عوامل خطر برای ایست های قلبی عبارتند از: – استعمال دخانیات خطر بروز ایست قلبی را افزایش می دهد . – وجود سابقه فامیلی بیماری قلبی عروقی زودرس موثر در بروز ایست های قلبی (در پدر یا برادر، قبل از ۵۵ سالگی یا در مادر یا خواهر پیش از ۶۵ سالگی). – بالا بودن کلسترول خون از عوامل خطر ایست های قلبی می باشد . – ایست های قلبی ناشی از دیابت . – افزایش سن و افزایش خطر بروز ایست های قلبی (خطر ایست های قلبی در مردان، بعد از ۴۵ سالگی و در زنان بعد از ۵۵ سالگی افزایش می یابد). – فشار خون بالا از عوامل بسیار خطر ناکی می باشد که عدم کنترل آن می تواند باعث بروز ایست های قلبی گردد. – ایست های قلبی به علت افزایش وزن و چاقی . – نداشتن فعالیت فیزیکی نکته ای بسیار مهم می باشد که باید برای پیشگیری از بروز ایست های قلبی به آن توجه کرد. – داشتن سابقه شخصی یا فامیلی ایست های قلبی. – ایست های قلبی ناشی از وجود ریتم های غیر طبیعی قلب (آریتمی) . – نقایص مادرزادی قلب یا رگ های خونی، یا بزرگ بودن قلب ممکن است شرایط را برای بروز ایست های قلبی فراهم آورد . – ایست های قلبی ناشی از نارسایی قلبی. – سوءمصرف داروها منجر به ایست های قلبی می گردد.

ایست قلبی در جوانان

متاسفانه عارضه سکته قلبی در جوانان بسیار زیاد و شایع شده است علت همه گیر شدن این موضوع در بین جوانان چیست و چرا یک ایست قلبی به زندگی آنان خاتمه می دهد و عمری کوتاه برای آنان رقم می خورد؟ این روزها هر چند وقت یک‌بار از دور و اطراف خبر سکته جوانی را می‌شنویم و با تعجب می‌گوییم: «سنی نداشت که؛ چرا سکته کرد؟!» اما چرا این روزها سکته‌های قلبی و مغزی در میان جوان‌ها زیاد شده است؟ جامعه ورزش ایران با خبر درگذشت هادی نوروزی کاپیتان پرسپولیس در سن ۳۰ سالگی شوکه شده است{اینجا}. مرحوم هادی نوروزی اما تنها یکی از جوانانی است که این روزها از گوشه و کنار خبر سکته قلبی یا مغزی آنها را می‌شنویم. تا پیش از این هر وقت حرف از سکته پیش می‌آید به فکر افراد مسن و سالخورده می‌افتادیم اما چه شده است که سن سکته این‌قدر پایین آمده است؟ سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) و یا انفارکتوس میوکارد (Myocardial infarction)،عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی‌می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان شود یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) رخ دهد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. احساس فشار، سنگینی در قفسه سینه، احساس درد در معده، درد شدید در دست، تعریق زیاد و احساس بغض در گردن شایع‌ترین علائم سکته قلبی است. فاکتورهای خطر سکته قلبی ماننداز مدت‌ها پیش مطرح بوده‌ اما امروزه به دلیل تشدید این فاکتورها، سن سکته قلبی پایین آمده است. بعضی علل خاص سکته قلبی افراد جوان این موارد هستند: آلودگی هوا کلان شهر ها همیشه دغدغه آلودگی هوا را داشته و دارند در تحقیقات اخیر ثابت شده که اگر قلب کسی ۷۰درصد دچار گرفتگی عروق کرونر باشد آلودگی هوا با مکانیسم اختلال در اکسیژن رسانی میزان این تنگی را به ۹۰تا ۱۰۰درصد افزایش می دهد وهمین نکته یعنی وقوع یک سکته حاد قلبی . پزشکان می گویند که اساسا هر نوع فعالیتی در شرایط بد آب وهوایی برای بدن مضر است حتی اگر آنچه صورت می گیرد یک فعالیت ورزشی باشد. استرسِ؛بلای دردها استرس باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام نورآدرنالین می‌شود. این ماده عروق بدن را تنگ می‌کند؛ بنابراین اگر فرد از قبل تنگی عروق داشته باشد استرس زیاد می‌تواند او را به سکته بیندازد. ضخیم شدن عضله قلب (میوکارد): این علت شایع ترین علت مرگ ناگهانی مربوط به قلب در افراد زیر ۳۰ سال بخصوص ورزشکاران است. اختلالات عروق کرونر: در این اختلال سرخرگ ها می تواند در طی ورزش فشرده شده و مانع جریان خون مناسب برای قلب شوند. ضربان قلب سریع: این اختلال ممکن است منجر به غش یا حتی مرگ شود. در افراد جوان این اختلال بسیار شایع است. سابقه خانوادگی مرگ ناگهانی قلبی علامت هشدار دهنده مهم دیگر سابقه خانوادگی مرگ در سن قبل از ۵۰ سال است. البته سیگار کشیدن، کلسترول بالا، فشار خون بالا، چاقی شکمی، دیابت، سندرم متابولیک، عدم ورزش، از دیگر عللی هستند که همگی در بروز مرگ ناگهانی قلبی در افراد زیر ۳۰ سال نقش عمده دارند. رژیم غذایی ناسالم علاوه براین رژیم‌های غذایی نادرست و گرایش به سمت فست‌فودها روز به روز بیشتر می‌شود. در گذشته مادران برای تنقلات فرزندان‌شان از میوه و آجیل استفاده می‌کردند اما امروزه شکلات و فست‌فودها جای خوراکی‌های سالم را گرفته‌اند؛ به این ترتیب تعجبی ندارد اگر سن سکته قلبی پایین آمده باشد. اگر قبلا سن سکته ۵۰ یا ۶۰ سالگی بوده است امروزه حتی در دهه ۲۰ و ۳۰ سالگی نیز شاهد سکته‌های قلبی هستیم.

ایست قلبی در خواب

رعایت موارد زیر احتمال بروز بیماری رگ های کرونر و ایست قلبی و مرگ ناگهانی را کاهش می دهد: – مصرف کلسترول و چربی های اشباع شده به مقدار کم خطر بروز ایست های قلبی را کاهش می دهد . – مصرف زیاد اسیدهای چرب امگا۳ برای پیشگیری از ایست های قلبی. – پیشگیری از ایست قلبی و مرگ ناگهانی با انجام فعالیت بدنی . – نکشیدن سیگار کمک بزرگی به پیشگیری از مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی می کند . – حفظ وزن بدن در محدوده سالم و مناسب برای پیشگیری از مرگ ناگهانی ناشی از ایست قلبی. – درمان فشار خون بالا ، دیابت و کاهش کلسترول بالا بسیار حائز اهمیت در پیشگیری از ایست قلبی و مرگ ناگهانی می باشد .

نشانه های ایست قلبی

نشانه‌های ایست های قلبی ناگهانی و شدید هستند و عبارتند از: غش‌کردنِ ناگهانی؛ نداشتن نبض؛ قطع تنفس؛ از دست رفتن هوشیاری. گاهی اوقات علائم و نشانه‌های دیگری هم پیش از ایست های قلبی دیده می‌شوند. برای مثال، خستگی، از هوش رفتن، سرگیجه، درد قفسه‌ی سینه، تنگیِ نفس، ضعف، تپش قلب یا استفراغ جزءِ آن دسته از علائمی هستند که پیش از ایست قلبی به وجود می‌آیند. اما ایست قلبی اغلب بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی اتفاق می‌افتد.

چگونه ایست قلبی کنیم

اگر دچار درد یا احساس ناراحتیِ گاه و بی‌گاه در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه هستید، تپش قلب یا ضربان قلبِ نامنظم یا سریع دارید، خس‌خس سینه یا تنگی نفسی دارید که نمی‌توانید به‌درستی آن را شرح دهید، مدام از حال می‌روید یا احساس سبکیِ سر یا سرگیجه می‌کنید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر این نشانه‌ها ادامه دارند، با اورژانس تماس بگیرید

علت ایست قلبی در خواب

هنگامی که فرد به خواب می‌رود، ماهیچه‎‏های مجاری تنفسی او آرام و منبسط می‌شود که می‎تواند در برخی افراد مشکل‎‏ساز شود چرا که نفس حداقل به مدت ۱۰ ثانیه قطع می شود. جریان هوا در مقابل بافت نرمی که در مسیر عبورش قرار دارد، مرتعش می‌شود و صدای خروپف ایجاد می‏کند. همچنین هنگامی که مغز از قطع شدن نفس آگاه می‎شود، سیگنالی را به ماهیچه‎های مجرای هوایی ارسال می‎کند تا مجدد منقبض شود. در موارد خفیف وقفه تنفسی هنگام خواب، هر ۱۰ دقیقه یک بار اتفاق می‎افتد، اما در موارد وخیم‏تر خواب فرد کاملا تحت تاثیر سکته قلبی قرار می‌گیرد.

علت ایست قلبی در جنین

شیرین قاضی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: اگر جنین تأخیر رشد داشته باشد و جریان خون‌رسانی جفت کافی نباشد دچار ایست های قلبی در رحم مادر می‌شود. وی با اشاره به اینکه بیماری‌های زمینه‌ای مادر می‌تواند در این مسئله دخیل باشد افزود: دیابت، فشار خون پیشرفته، اختلالات انعقادی مانند ترومبوفیلی سبب می‌شود تا لخته‌های کوچکی داخل عروق جفتی ایجاد شود و با کند شدن جریان خون‌رسانی به جنین تأخیر رشد به وجود آیدیا جریان خون‌رسانی به جای آنکه از رحم به جنین منتقل شود برعکس می‌شود. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان از ایجاد چنین مشکلی پیشگیری کرد گفت: معمولاً از 2 تا 3 هفته قبل‌تر از ایجاد چنین مشکلی حرکات جنین کاهش می‌یابد و اگر مادر به پزشک زنان مراجعه کند معاینات حاکی از کاهش رشد رحم و حرکات بسیار کم جنین خواهد بود که معمولاً سونوگرافی داپلر از زمانی که جنین قابلیت حیات پیدا می‌کند برای تشخیص وضعیت جریان خون در جفت توصیه می‌شود حتی در مواردی که مادر سابقه بیماری قلبی را در شرح حال خود برای پزشک عنوان می‌کند اکوکاردیوگرافی قلب جنین را درخواست می‌دهیم.

علل ایست قلبی

چندین عامل می توانند مشکلات الکتریکی ایجاد کنند که موجب ایست قلبی می شوند. این عوامل خطر برای ایست قلبی عبارتند از: – بیماری عروق کرونر قلب می تواند منجر به ایست های قلبی گردد. – ایست های قلبی ناشی از استرس های شدید جسمانی (مانند خونریزی شدید، کمبود شدید اکسیژن، کاهش شدید پتاسیم یا منیزیم خون، ورزش شدید در افراد دارای مشکلات قلبی دیگر) – بیماری های ارثی می توانند علل بروز ایست قلبی (تمایل ارثی نسبت به ایجاد آریتمی ها) – ایست قلبی ناشی از تغییرات ساختاری قلب (تغییر در اندازه یا ساختار طبیعی قلب می تواند بر سیستم الکتریکی آن تأثیر بگذارد. بزرگ شدن قلب ممکن است در اثر پرفشاری خون یا بیماری قلبی پیشرفته روی دهد. عفونت های قلبی هم می توانند موجب تغییرات ساختاری قلب شوند). نکته: شایع ترین سن ایست قلبی، حدود ۳۵ تا ۴۵ سالگی است. ایست قلبی در آقایان دو برابر خانم ها روی می دهد و در کودکان نادر است (مگر در موارد وجود مشکلات ارثی دیگر). – اکثر موارد ایست قلبی در افرادی روی می دهد که دچار بیماری خاموش (بدون علایم) سرخرگ کرونر هستند. بسیاری از افراد قبل از ایست قلبی دچار یک حمله قلبی خاموش شده اند. احتمال ایست قلبی در ۶ ماه اول پس از حمله قلبی بیشتر است.

ایست قلبی چیست

ایست قلبی که به آن ایست قلبی تنفسی، ایست قلبی ریوی، ایست گردن خون، یا مرگ قلبی هم گفته می شود عبارت است از قطع ناگهانی گردش خون در اثر عدم توانایی انقباض مؤثر قلب در طول سیستول. سالیانه حدود ۲۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ آمریکایی دچار ایست قلبی می شوند که ۹۵% از این عده طی چند دقیقه فوت می کنند. در اثر ایست قلبی، خون به مغز و سایر اعضای حیاتی بدن نمی رسد و چنان چه اشکال ظرف حداکثر ۵ دقیقه برطرف نشود، معمولاً مرگ رخ می دهد.

ایست قلبی

ایست قلبی به دلیل بی نظمی های قلبی (آریتمی) هایی که موجب توقف ضربان قلب می شوند به وجود می آید و با سکته قلبی تفاوت دارد. در سکته قلبی، جریان خون به قسمتی از عضله ی قلب قطع می شود و معمولاً قلب به طور ناگهانی متوقف نمی شود. البته ممکن است ایست قلبی طی مرحله ی بهبود سکته قلبی روی دهد. در افراد مبتلا به بیماری قلبی، احتمال ایجاد ایست قلبی بیشتر است ولی اکثر ایست های قلبی در افرادی که سالم به نظر می رسند و به بیماری شناخته شده قلبی یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی مبتلا نیستند بروز می کند. ۹۵% افرادی که به ایست قلبی مبتلا می شوند اکثراً ظرف چند دقیقه فوت می کنند.

بیشتر بخوانید : سکته قلبی در سالمندان ♥ حمله قلبی در نوجوانان

عطسه‌

عطسه‌

عطسه کردن , فواید عطسه کردن , خواص عطسه کردن , چرا عطسه می کنیم

عطسه کردن , فواید عطسه کردن , خواص عطسه کردن , چرا عطسه می کنیم , عطسه چه سودی داره

به گزارش سایت جسارت عطسه‌ موجب انقباض تمامی ماهیچه‌ها از پلک تا عضله حلقوی می‌شود. هرچند علت این اتفاق همچنان نامشخص است اما برخی متخصصان معتقدند که دلیل آن می‌تواند نحوه ارتباط اعصاب در سیستم عصبی بدن و یا محافظت از چشم باشد. شدت و شکل این اتفاق در همه افراد یکسان نیست و ممکن است به دلایل مختلفی نیز باشد. این پدیده وسیله‌ای برای دفاع از بدن و خارج کردن مواد مضر است.نکته جالب اینجاست که افراد معمولاً در خواب این اتفاق برایشان نمی افتد و دلیلش این است که اعصاب عطسه هم در آن وقت به خواب می‌روند.ایستادن لحظه‌ای قلب در هنگام این اتفاق ، صبر کردن بعد از این اتفاق و دعای خیر و عافیت پس از این اتفاق نیز از عقاید راجع به آن است.

عوامل عطسه

سرماخوردگی ساده، مواد آلرژی‌زا (پشت سر هم عطسه کردن برخی نیز ممکن است به دلیل همین آلرژی باشد.)، سرمای هوا، برداشتن ابرو(چون روی عصبی در صورت در مسیر بینی را تأمین می‌کند، اثر می‌گذارد)، فشار آوردن زیاد به بدن و نور خورشید.

فواید عطسه

این اتفاق با پاک کردن بینی از باکتری‌ها و ویروس‌ها از بدنتان محافظت می‌کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می‌شود یا با محرکی روبه‌رو می‌شوید که مرکز عطسه که در پایین ساقه مغز قرار گرفته‌است در مغزتان را تحریک می‌کند، پیام‌هایی سریعاً برای بستن گلو، چشم‌ها و دهان‌تان فرستاده می‌شود. سپس، عضلات سینه‌تان شدیداً منقبض می‌شوند و بعد عضلات گلوی‌تان به سرعت باز و آزاد می‌‌شوند. درنتیجه این، هوا—به همراه بزاق و ماده مخاطی—با شدت از دهان و بینی‌تان بیرون می‌آید. و همین می‌شود که این اتفاق بریاتان می افتد.

درمان عطسه

هنوز راه درمان این اتفاق پیدا نشده است اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی می‌تواند چاره ساز باشد.

عطسه و سرماخوردگی

افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام این اتفاق برایشان می افتد می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بو داده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آنها کمک می کند تا از شر عطسه ها خلاص شوند.

خرافات عطسه

گذشته از این واقعیت‌های عجیب در مورد این اتفاق ، خرافات زیادی هم در مورد این اتفاق وجود دارد. به‌عنوان مثال، درست نیست که وقتی این اتفاق می افتد قلبتان می‌ایستد. وقتی سینه‌تان به خاطر این اتفاق منقبض می‌شود، جریان خون‌تان هم موقتاً منقبض می‌شود. درنتیجه، ریتم قلبتان تغییر می‌کند اما توقف نمی‌کند. و وقتی این اتفاق بریاتان می افتد کره چشم‌تان بیرون نخواهد پرید. بعضی افراد موقع این اتفاق به‌طور طبیعی چشم‌های‌شان را می‌بندند اما اگر بتوانند آنرا باز نگه دارند، چشم‌های‌شان بیرون نخواهد پرید! دکتر کائو می‌گوید، “بااینکه فشارخون پشت چشم موقع این اتفاق کمی بالا می‌رود اما آنقدر زیاد نیست که چشم‌های‌تان را از حدقه بیرون کند.” خیلی‌ها هم عقیده دارند وقتی این اتفاق می افتد باید کاری که مشغول انجام آن هستید را متوقف نموده و صبر نمایید برخی نیز اعتقاد دارند دوستی به ملاقات‌تان می‌آید و اگر گربه‌تان عطسه کند باران خواهد آمد. درمورد گفتن واژه عافیت باشید بعد از این اتفاق به همدیگر، دکتر وود توضیح می‌دهد که واژه عطسه به یونانی “pneuma” به معنای روح می‌باشد. او می‌گوید، “دعای خیر عافیت باشید بعد از این اتفاق از عقاید قدیمی است. در گذشته این اتفاق را تجربه‌ای نزدیک به مرگ می‌پنداشتند و تصور می‌کردند که دعای خیر روح فرد را از بیرون شدن از بدنش نجات می‌دهد و از وارد شدن شیطان به بدنش جلوگیری می‌کند.”

عطسه و نور

مکانیسم ایجاد این اتفاق ، بین همه مردم جهان یکسان نیست، به شکلی که تنها ۲۵ درصد مردم هنگام نگاه کردن به خورشید یا قرار گرفتن در معرض نور شدید، این اتفاق برایشان می افتد که به «عطسه ناشی از نور» معروف است. دانشمندان در این خصوص نظریات گوناگونی ابراز داشته‌اند. بر اساس یکی از معمول ترین نظریه‌ها، عصب جمجمه‌ای عامل این اتفاق ، به طریقی با عصب بینایی مرتبط است. زمانی که عصب بینایی به شدت تحریک و مردمک چشم نسبت به نور عکس‌العمل نشان داد، منقبض می‌شود، این فرآیند بر عصب جمجمه‌ای عطسه اثر گذاشته و سبب این اتفاق می‌شود. برخی از محققان معتقدند که افرادی که دارای آلرژی هستند، استعداد بیشتری نسبت به این اتفاق در مقابل نور خورشید دارند. در یک بررسی وقتی آلرژی افراد مذکور درمان گردید،از این اتفاق آنها هم در مقابل نور کاسته شد.

عطسه و شخصیت

طبق این بررسی‌ها افرادی که با صدای بلند عطسه می‌کنند،تمایل دارند که رهبران و رؤسایی با نفوذ و خوب باشند، آنهایی که ملایم ‌تر این اتفاق برایشان می افتد، عموماً شخصیت آرام ‌تر، وفادار و وابسته‌تری دارند، کسانی که هنگام این اتفاق جلوی دهان خود را می‌گیرند بسیار موقر و متعادل هستند و بالاخره آخرین نوع این اتفاق که در این پژوهش آمده، مربوط به افرادی است که سریع این اتفاق برایشان می افتد که این افراد اغلب شخصیت تند و تیزی دارند. این واقعیت که سرفه و عطسه باعث گسترش بیماری می‌شوند، حقیقتی انکار ناپذیر است و باید به افراد، به خصوص کودکان آموخت که در موقع این اتفاق، با دستمال جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند.

عطسه و حساسیت

چنانچه تعداد این اتفاق در حد متعادل باشد، نیازی به انجام اقدامات پیشگیرانه وجود ندارد و بهتر است بدن را در کاربرد دستگاه دفاعی خود آزاد گذاشت.اما در صورتی که تعداد زیاد این اتفاق باعث آزار فرد شود باید با داروهای ضد حساسیت آن را درمان کرد، چرا که یکی از علایم حاصل از آلرژی، عطسه است. عطسه‌های پیاپی و پشت ‌سر هم معمولاً نشانه وجود آلرژی است، اما تک عطسه‌ها معمولاً نشان از سرماخوردگی دارد. به علاوه در سرماخوردگی ترشحات بینی زرد رنگ است، در صورتی که در آلرژی، بی‌رنگ و رقیق است.

عطسه و سکته مغزی

پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند که افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، ممکن است برای مدت کوتاهی توانایی این اتفاق را از دست بدهند.به گفته محققان مرکز عطسه در بصل‌النخاع قرار دارد و پس از سکته مغزی ممکن است نیمی از بصل‌النخاع برای مدتی از کار بیفتد و به همین علت، این اتفاق در آنها انجام نمی‌شود. در این حالت احساس نیاز به این اتفاق ، در فرد به وجود می‌آید، اما عمل غیر ارادی، عطسه کردن انجام نمی‌شود و همین امر بیمار را رنج می‌دهد. معمولاً این بیماران حداکثر یک سال پس از سکته مغزی توانایی این اتفاق را دوباره به دست می‌آورند.

بیشتر بخوانید : سرماخوردگی در دوران بارداری ♥ خمیازه کشیدن زیاد ♥ آلرژی غذایی در شیرخواران

گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین ,گوشت بلدرچین گرم یا سرد,گوشت بلدرچین برای کودکان,گوشت بلدرچین برای نوزاد,گوشت بلدرچین چه خواصی دارد,گوشت بلدرچین برای نوزادان,گوشت بلدرچین در بارداری,گوشت بلدرچین برای زنان باردار,گوشت بلدرچین برای کودک,گوشت بلدرچین قیمت,گرم یا سرد بودن گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین

توضیحاتی در مورد گوشت بلدرچین

در پزشکی سنتی، ویژگی­های متفاوتی برای بلدرچین شمرده شده است، از جمله این که بنا به اظهار «شریف ادریسی»: «لیسیدن بلدرچین برای مداوای صرع مفید است و چکاندن خون آن در گوش دردمند، درمانش می­کند و تداوم خوردن گوشت آن، دل سخت را نرم می­سازد و گفته می­شود که این ویژگی تنها در قلب آن است.»

خواص گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین‌های 1 B 2 ،B ، و 6 B است. لذا وجود این عناصر معدنی و ویتامین‌ها در گوشت بلدرچین موجب شده که برای امراضی چون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی‌های روانی، عقب‌افتادگی جسمی و همچنین بی‌خوابی داروی معجزه‌آسایی محسوب شود. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای افراد مسن و از کارافتاده که احتیاج مبرمی به بازیابی سلامت و شادابی روحی و جسمی دارند مصرف گوشت این پرنده را تجویز می‌کنند.

مضرات گوشت بلدرچین

اگر گوشت بلدرچین از نظر ارزش غذایی نسبت به مرغ کمی غنی تر است در عوض به علت حجم و جثه بسیار کوچکش باید در هر وعده غذای 2 الی سه بلدرچین کامل میل شود تا هم از نظر ارزش غذایی و هم از نظر رفع گرسنگی برای یک فرد بالغ کفایت کند. این در حالی است که هزینه آن بسیار بیشتر از مرغ تمام می شود و خانواده هایی که قدرت خرید آن را ندارند، تصور می کنند که منبعی غنی از مواد پروتئینی و مغذی را از دست داده اند. گفتنی است؛ گوشت بلدرچین منبع غنی پروتئین، کلسیم، ویتامین های گروه B و آهن است اما قیمت بالای آن، گوشت این پرنده را در زمره خوراکی های لوکس قرار داده است. انوشه با تاکید بر اینکه گوشت بلدرچین از نظر قیمت و مسائل عرضه همیشه در دسترس نیست، این سوال را مطرح کرد که مگر هر خانواده متوسط چند بار در ماه قدرت تامین این غذا را دارند؟ این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد:این ماده مغذی را می توان در لبنیات دیگر هم تامین کرد و والدین یا خانواده های بیماران نگران تامین مواد غنی و مورد نیاز فرزندانشان تنها از طریق گوشت بلدرچین نباشند چرا که تبلیغات فراوان آن بیشتر جنبه بازی با کلمات دارد.

قیمت گوشت بلدرچین

عنوان قیمت مصوب بلدرچین منجمد بسته 1000گرمی 160,000 ریال بلدرچین منجمد بسته 800گرمی 130,000 ریال بلدرچین منجمد بسته 500گرمی 82,000 ریال بلدرچین کامل تازه(بسته 1000گرمی) 150,000 ریال بلدرچین کامل تازه(بسته 800گرمی) 122,000 ریال بلدرچین کامل تازه (بسته 500 گرمی ) 77,000 ریال بلدرچین منجمد بسته بندی بدون پوست( بسته 1000گرمی) 200,000 ریال بلدرچین کامل تازه بسته بندی بشقابی بدون پوست( بسته 1000گرمی ) 190,000 ریال

گوشت بلدرچین

تنظیم‌کننده عملکرد قلب، عروق و دستگاه عصبی و دستگاه گوارش و جلوگیری از تنگی نفس یا آسم. مناسب برای مصرف در دوران بارداری و سنین رشد و همچنین شیرخواران و کودکان به دلیل داشتن بافت نرم و هضم آسانش فاقد کلسترول مضر و تقویت کننده قوای جسمی و جنسی و افزایش تمایلات جنسی به ویژه با مصرف تخم این پرنده استحکام عضلات و استخوان‌ها دفع مواد رادیواکتیو و سرطان‌زا و فلزات سنگین حاصل از آلودگی هوا تنظیم خواب و افزایش مقاومت بدن شکستن سنگ کلیه و مثانه مؤثر در افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان

فواید گوشت بلدرچین

بلدرچین کوچک‌ترین پرنده از تیره قرقاولیان، به شمار می‌آید. بلدرچین پرنده‌ای پرجنب و جوش و گوشت آن بسیار لذیذ می‌باشد، از لحاظ علمی ماده‌ای به نام گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه این پرنده وجود دارد و هرچقدر ماهیچه در طول زندگی این پرنده فعال باشد گوشت آن لذیذتر است. در واقع، فعالیت و جنب و جوش زیاد در بلدرچین‌ها، باعث ازدیاد ذخیره گلیکوژن در بافت‌های ماهیچه‌ای آن‌ها می‌شود که این امر باعث می‌گردد گوشت این پرنده مانند پرندگان شکاری، بسیار لذیذ شود، به همین دلیل گوشت بلدرچین از گوشت مرغ و دیگر ماکیان برتری دارد.

طبع گوشت بلدرچین

از آنجایی که بسیاری از متخصصان طب سنتی خوردن مرغ با طبیعت سرد را مفید نمی‌دانند پس باید به دنیال جایگزین مناسبی برای آن گشت. یکی از پرندگانی که اتفاقا طبع گرم و خشک و گوشت لذیذی هم دارد بلدرچین است. این پرنده اگرچه جثه ریزی دارد اما خواص درمانی فوق‌العاده‌ای در گوشت آن نهفته است. برای آشنایی با خواص گوشت بلدرچین ادامه این مقاله را بخوانید.

طرز پخت گوشت بلدرچین

کباب بلدرچین یکی از کباب های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که به خاطر استفاده از گوشت بلدرچین طعم بسیار لذیذی دارد. اگر از طعم جوجه کباب خسته شده اید و دنبال تنوع هستید ، می توانید برای خانواده کباب بلدرچین تهیه نمایید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر کباب بلدرچین تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کباب بلدرچین در ادامه با همدوره همراه باشید. مواد لازم کباب بلدرچین گوشت بلدرچین ۱ کیلوگرم لیموترش ۶ عدد پیاز ۲ عدد زعفران ۱ قاشق غذاخوری پاپریکا به مقدار لازم روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری برگ بو به میزان لازم کره ۱ قالب نمک به میزان لازم فلفل سیاه به میزان لازم دستور پخت و طرز تهیه ابتدا گوشت بلدرچین را به همراه ۳ لیوان آب ، ۱ عدد پیاز خرد شده و مقداری برگ بو در یک قابلمه قرار می دهیم تا گوشت بلدرچین تقریبا نیم پز شود و آب داخل قابلمه تقریبا تبخیر شود. پس از اینکار پوست روی گوشت بلدرچین را جدا می کنیم. و بلدرچین را به قطعات کوچکتر تبدیل می کنیم تا راحت تر کباب شود. یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و گوشت بلدرچین را داخلش می ریزیم ، سپس روغن زیتون را به همراه آب لیمو ترش ، زعفران دم کرده ، پاپریکا ، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم. پیاز باقیمانده را هم خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم. مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا به تمام نقاط گوشت بلدرچین برسند. سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و برای مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت طعم دار شود. پس از گذشت این زمان گوشت بلدرچین را سیخ می کنیم. در یک کاسه کوچک کره را آب می کنیم. پس از قرار دادن سیخ ها روی حرارت مرتب روی کباب ها کره می مالیم تا خشک نشوند. نکته مهم اینست این کباب را باید با حرارت ملایم درست کنیم.

انواع غذا گوشت بلدرچین

مواد لازم برای بلدرچین شکم‌پر در فر بلدرچین : ۱۰ عدد سبزیجان معطر : ۱۰۰۰ گرام گردو خرد و یا رنده شده : ۲ قاشق غذا خوری سیر پوست کنده: ۲ حبه دانه انار خرد شده(سابیده شده) ۲ قاشق چایی خوری رب ا نار مرغوب : ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون به دلخواه خود می توانید ۵ بلدرچین استفاده کنید، در اینصورت مقدار تمام مواد نصف می شود. مواد لازم برای طعم دار کردن بلدرچین شکم‌پر زعفران دم کرده : ۶ قاشق غذاخوری سیر : ۳ دانه (بهتر است خرد شوند) آبلیمو : ۴ قاشق غذا خوری روغن : ۴ قاشق غذاخوری فلفل و نمک: به اندازه ی کافی طرز تهیه بلدرچین شکم‌پر در یک ظرف « آبلیمو، سیر، زعغران، روغن و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. (همه ی مواد طغن دار کردن) . بهتر است یک قلموی مخصوص آشپزی داشته باشید. با قلمو محلول طعم دهنده را به تمام بلدرچین بمالید. ۶۰ الی ۸۰ دقیقه بلدرچین را در یخچال بگذارید. هر ۲۰ دقیقه آن را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره با قلمو محلول طعم دهنده را به آن بمالید. حالا باید شکم بلدرچین را پر کنیم. برای پر کردن شکم بلدرچین، از سبزیجات تازه و معتطر مثل (گشنیز، جعفری، نعنا، ترخان) و یا سبزیجات معطر مازندرانی یا سبزی پلو، استفاده کنید. حال بلدرچین ها را در ماهیتابه بگذارید تا یک تفت کوچک بخورند. (در این مرحله از روغن استفاده نکنید.) حالا یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به همراه یک دانه سیر در شکم هر کدام از بلدرچین ها قرار دهید. دوباره آن‌ها را در ماهیتابه بگذارید و یک تفت کوچک دهید. اکنون رب انار، گردو، و دانه ی انار را به آن ها اضافه کنید. مواد را از روی گاز بردارید و شکم بلدرچین ها را با مواد پر کنید. وقتی شکم بلدرچین را از مواد پر کردید بهتر است با استفاده از خلال دندان شکم آن را ببندید. بعد از اینکار ابتدا بلدرچین ها را در روغن زیاد غوطه ور کنید. تا پوست آنها سرخ شود. حال بلدرچین ها را در فر بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ۱۱۰ درجه سانتی گراد منتظر بمانید. اگر دوست دارید بلاگ بلدرچین ها را مشاهده کنید شکم پر بدون فر اگر فر در دسترس شما نبود میتوانید بعد از آغشته کردن با قلمو و استراحت گوشت بلدرچین، مواد داخل شکم را درون آن بریزید و بعد شکم بلدرچین ها را بدوزید، سپس بلدرچین ها را در ظرفی قرار دهید و آن را تا نصفه پر کنید و تا دوساعت روی شغله متوسط نگه دارید. (این مدل رو خودم تجربه نکردم، یکی از دوستان گفت درست کرده خوب شده.) خوراک بلدرچین بدون فر با این حال چند وقت پیش توی تلویزیون یه نوع پخت بلدرچین رو دیدم، که اصلا احتیاجی به فر و ماهیتابه های مخصوص نداشت; وظیفه ی خودم دونستم که طرز تهیه و فیلمش رو انیجا بزارم. مواد لازم بلدرچین: ۴ عدد آلو: ۲۰۰ گرم زرشک: ۲ یا ۳ قاشق گشنیز و جعفری: ۳ یا ۴ قاشق پیاز سرخ شده: ۲ یا ۳ قاشق لیمو تازه: ۱ عدد نمک فلفل و زردچوبه: به مقدار کافی ۱ عدد لیمو ترش تازه طرز تهیه خوراک بلدرچین بدون فر آلو ها، سبزی معطر، پیاز سرخ شده و زرشک ها رو داخل ظرف می می ریزیم. مقداری کمی نمک به ظرف و روی بلدرچین ها اضافه می کنیم. لیموی تازه را از وسط برش داده و آب آن را جدا می کنیم. آب لیمو را به ظرف اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم. مواد شکم بلدرچین آماده شده. این مواد را در شکم بلدرچین قرار می دهیم. بعد از پر شدن شکم بلدرچین ها هر دو پای بلدرچین را با نخ پرک یا نخ آشپزی به هم گرف می زنیم. بهتر است نوک بال های بلدرچین گرفته شود تا ظاهر زیباتری داشته باشد. در یک تابه مقداری آب می ریزیم (حدود ۴ سانتی متر) و بلدرچین ها را درون تابه قرار می دهیم. در‌تابه را روی تابه قرار می دهیم و حدود ۲۵ دقیقه صبر می کنیم. بلدرچین شکم پر شما حاظر است.

خواص گوشت بلدرچین در بارداری

تیر‌نگ سیستانی متخصص تغذیه در خصوص نکات تغذیه ای که حتما باید توسط زنان باردار مورد توجه قرار بگیرد گفت: زمانی که دارای سابقه خانوادگی دیابت، دیابت بارداری و یا حتی احتمال خطر ابتلا به آن را دارند باید از نظر تغذیه ای تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند. وی در رابطه با باورهای غلط که در طی دوران بارداری بین مردم جا افتاده است تصریح کرد: برخی فکر می کنند باید در این دوران ۲ برابر مصرف روزهای عادی خود غذا مصرف کنند و اکثرا در این اندیشه‌اند که مواد غذایی معجزه‌آسایی وجود دارد که دارای تأثیر فوق العاده بر جنین است که از جمله آن ها می توان به گوشت بلدرچین و… اشاره کرد که نه تنها اثر مثبت ندارند بلکه ممکن است خطراتی را هم برای مادر و هم جنین در پی داشته باشند.

گوشت بلدرچین گرم یا سرد

– به هنگام خرید گوشت بلدرچین قبل از هر چیز از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید. – گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت دو روز، و گوشت پخته آن حداکثر سه روز قابل نگهداری است. همچنین گوشت منجمد بلدرچین را تا سه ماه در فریزر می‌توان نگه داشت. – گوشت تازه بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر گونه بقایای پر باشد و بهتر است در اولین فرصت ممکن پس از خرید، آماده مصرف شود. – جهت رفع انجماد گوشت بلدرچین هیچگاه بلدرچین منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذارید. بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود. همچنین می‌توانید با غوطه‌ور کردن آن در آب سرد، رفع انجماد کنید.

گوشت بلدرچین برای کودکان

به دلایل زیر حتما گوشت بلدرچین را در برنامه غذایی کودک قرار دهید: ✅ میزان چربی گوشت بلدرچین بسیار کم است. ✅مفید برای رشد قد کودک: پروتئین گوشت بلدرچین بسیار بالا و انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده وجود دارد. ✅ مفید برای کودکان کم خون: این گوشت منبع خوبی از نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین های B1، B2 و B6 است. ✅ گوشت بلدرچین آرام بخش: ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید است. ✅ خوردن گوشت این پرنده به افراد مسن و از کار افتاده به دلیل بازیابی سلامتی و شادابی روحی و جسمی بسیار توصیه می شود. ✅ تامین سلامت بدن کودک با دفع فلزات سنگین: تخم بلدرچین از کلسترول کمتری نسبت به تخم مرغ معمولی برخوردار است و ترکیبات مغذی این تخم می تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه و مواد زاید از بدن شود. ✅ مصرف همزمان تخم و گوشت بلدرچین سبب تنظیم دستگاه عصبی، قلب و گوارش می شود.

گوشت بلدرچین چه خواصی دارد

پروتئین یک ماده مهم است که باید در غذای روزانه ما وجود داشته باشد. این ماده برای رشد و سلامت بدن بسیار ضروری است. پروتئین، هم در غذاهای گیاهی و هم در غذاهای حیوانی وجود دارد؛ امّا دانشمندان علم تغذیه عقیده دارند که پروتئین حیوانی بهتر از پروتئین گیاهی است. گوشت طیور به عنوان یک منبع پروتئین حیوانی اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل در کشورهای مختلف، سرمایه گذاری زیادی روی صنعت پرورش طیور از جمله بلدرچین شده است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده (بلدرچین) از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی ۱۰- ۵ درصد بیش تر است.

بیشتر بخوانید : گوشت سفید چیست ♥ گوشت قرمز مضرات